Last van een winterdip? We hebben wat tips!

Foto: Afbeelding van Pexels via Pixabay

De dagen worden steeds korter en dat betekent dat we veel daglicht moeten missen. En niet iedereen heeft daar last van, maar veel mensen wel.

Het gebrek aan daglicht kan resulteren in een zogenaamde winterdip. Dat komt namelijk door een tekort aan serotonine. En dat zorgt weer voor vermoeidheid, een gebrek aan interesse, niet uit bed willen komen, meer eten en je down voelen. Maar er zijn manieren om jezelf te ondersteunen in de donkere maanden. Zorg dat je niet verandert in een bankzitter.

Winterdip

Veel mensen willen het liefste wegkruipen onder een deken en Netflix kijken tijdens een winterdip. Stukje chocolade erbij en het voelt weer even goed. Maar niets is minder waar. Deze maanden vragen juist om activiteit en een extra dosis zelfzorg. Want hoe lekker chocolade ook is, echt gezond is het niet.

We kunnen de donkeredagen ze schuld geven, maar we kunnen ook actie ondernemen. Zorg dat je weer zin krijgt om elke ochtend op te staan.

Verlichting

Het eerste puntje verlichting tijdens deze donkere dagen nemen we heel letterlijk. Nu we massaal thuiswerken en het buiten donkerder wordt, vraagt dit meer van onze ogen. De felle lampen in kantoorruimtes zorgen voor een goed verlichte werkplek. Dat verkleint het contrast tussen het scherm en je omgeving. Dit zorgt voor rust voor je ogen.

Het is daarom belangrijk dat je thuis een werkplek creëert met veel daglicht. Zet er ook een extra lamp bij. Dat kan al een tafellamp zijn. Hij moet vooral de ruimte waarin je wegkijkt goed verlichten.

Jezelf uitlaten

Het hebben van een hond is in deze tijd ideaal. Een hond moet namelijk meerdere keren per dag naar buiten om te plassen. En zo krijg je zelf ook even rust en frisse lucht tussen het werken door. Maar als je geen hond hebt, dan ga je vaak niet zomaar even naar buiten. Toch is dat erg belangrijk.

Een korte wandeling van 20 tot 30 minuten doet al wonderen voor je gezondheid. Je krijgt daglicht binnen en frisse lucht. Dat zorgt ervoor dat we ’s nachts beter slapen. En dat is dan weer goed voor je humeur. Neem dus genoeg pauzes, trek je jas aan en laat jezelf even uit. Vind je het saai om zomaar te lopen? Neem een buurhond mee voor een rondje of zet een muziekje op podcast aan.

Vitamine D

Een gebrek aan daglicht kan zorgt voor een tekort aan vitamine D. Nu wordt het slikken van deze vitamine extra aangeraden in coronatijd. Het is dus verstandig om supplementen te halen en dagelijks vitamine D te slikken. Wat extra vitamine C en zink erbij kunnen overigens ook niet kwaad. Daar wordt je immuunsysteem erg blij van.

Pas ook je voedingspatroon aan in de winter. We hebben de neiging om meer te eten, maar dat is in principe niet nodig. Vaak doen we dit vanuit comfort. Eet veel verse groentes, eet matig vlees en vis en let op de koolhydraten. Vermijd zoveel mogelijk de suikers en laat de alcohol staan.

Slapen

Dan tot slot een heel belangrijk punt; slapen. Ga je graag laat naar bed? Kijk of je je ritme kunt aanpassen voor de wintermaanden. Zorg ervoor dat je voor elf uur in bed ligt, want de uren voor middernacht tellen dubbel.

Slapen wordt door veel mensen ondergewaardeerd, maar het is echt essentieel. Wat dat betreft kunnen we veel leren van dieren. Zorg voor vaste tijden om te slapen en op te staan. Een vast ritme is belangrijk om je goed te voelen. Sta desnoods eerder op, de zon is namelijk ook eerder op. Eerder wakker en eerder naar bed geeft je dan een goede nachtrust én meer daglicht.

Kortom; zorg wat beter voor jezelf de komende maanden. Want wie is er nou meer waard dan jijzelf?