Honderden aangiften van WhatsAppfraude per week

Foto: Afbeelding van Robert Cheaib via Pixabay

Nu veel mensen door het corona-virus thuis zitten, moeten dieven een andere manier vinden om aan geld te komen. Het aantal oplichtingen via WhatsApp lopen daarom sterk op.

Door Daniël de Laat

Ongeveer 700 mensen per week doen aangifte van WhatsAppfraude. Hierbij gaat het vaak om een nep bericht, zogenaamd uit naam van een vriend. Hierbij wordt op slinkse manieren om geld gevraagd. Het aantal aangiften is daarmee ruim twee keer zoveel als een paar maanden geleden, meldt het ANP. Banken ontvingen vorige maand ongeveer 70 meldingen per dag.

Samenwerking

De oplichtingen brengen wel iets goeds teweeg. Zo gaan politie, de Fraudehelpdesk, Facebook ende Betaalvereniging Nederland samenwerken. De Fraudehelpdesk en Facebook versturen waarschuwingen. De banken zoeken naar verdachte transacties. En de politie probeert de daders op te sporen.

Vriend in nood

Bij een ‘vriend in nood’-berichtje ontvangt iemand een berichtje van een onbekend nummer. De afzender doet alsof hij een vriend of familielid is. Het telefoonnummer is nieuw, want de oude telefoon is kapot, of hij/zij is gewisseld van provider. Vervolgens zegt de persoon in de problemen te zitten, ze hebben snel hulp nodig. Hun eigen bankapp doet het nog niet, doordat ze net een nieuwe telefoon hebben. Ze vragen jou daarom om het even over te maken, daarbij krijg je de belofte het ook direct weer terug te krijgen.

De meeste slachtoffers van deze WhatsAppfraude zijn ouder dan 50. De daders halen hun informatie soms van sociale media. Ze kijken of iemand iets over zichzelf heeft geschreven. Met die informatie kunnen ze vervolgens geloofwaardiger overkomen. De Fraudehelpdesk zegt in de eerste vier maanden van 2020 al meer meldingen te hebben gehad dan in heel 2019.

Tips

Deze berichtjes gaan dagelijks rond. Dit kan via WhatsApp, e-mail, Facebook Messenger en welke andere app dan ook. En het kan natuurlijk altijd zo zijn dat het echt iemand is die je kent. Maar de kans is groot dat het om fraude gaat. Probeer daarom vragen te stellen.

Vraag bij voorbeeld hoe het met diens huisdier gaat of met een familielid. Iets waar echt iets over te zeggen is, maar wat een nepperd dus niet weet. Maar pas op, ze doen onderzoek, dus houd het niet bij één vraag. Misschien kun je ook een leugen vertellen, of vragen naar iets om iemand die niet bestaat. De reactie kan vaak al uitwijzen of het om een fraude bericht gaat.

En wil je tot slot echt zeker weten of het de persoon is die met je chat? Bel deze persoon. Eerst op het nummer dat je van deze persoon in je telefoon hebt. Het oude nummer dus. Neemt deze persoon op? Dan kun je het direct vragen of het echt is. Probeer anders het ‘nieuwe’ nummer dat je om geld vraagt. De kans dat zij opnemen is nihil, maar ze appen wel met je. Ze hebben de telefoon dus gewoon in handen. Nemen ze dus niet op? Dan moet je zeker weten geen geld sturen!

Hier een voorbeeld van hoe zo’n gesprek kan lopen. Het begint heel onschuldig, maar probeer er niet in te trappen!

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen