Michael Schellvis (32) is inmiddels alweer 5 jaar leraar op katholieke basisschool de Nobelaer in Oude-Tonge en vond het tijd worden om zichzelf, en sommige leerlingen bij hem op school, eens een extra uitdaging te geven.
Door Sam Fish
“Ik geef over het algemeen les aan groep 7 en acht en daarnaast doe ik sinds twee jaar ook de plusklas,” vertelt hij. “Dat zijn twee groepen van 10 leerlingen die vermoedelijk meer- of hoogbegaafd zijn. Zij worden niet genoeg uitgedaagd bij het maken van de normale leerstof en krijgen daarom moeilijkere opdrachten.” Michael heeft zelfs een speciale opleiding gevolgd om de kinderen op de goede manier te kunnen helpen en uitdagen. “We zien vaak dat de leerlingen zich vervelen in de klas en daar wordt niemand gelukkig van. Door deze moeilijkere opdrachten worden ze veel meer uitgedaagd en komen ze veel meer tot ontplooiing.”
“Het gebeurt allemaal onder schooltijd en het is in principe voor alle kinderen van groep 3 tot en met 8. De leraren kunnen al snel zien of het schoolwerk te makkelijk is voor een leerling en zij krijgen dan ander uitdagender werk voor taal en rekenen. Bij de andere vakken krijgen ze meer creatieve vrijheid voor de opdrachten,” legt Michael uit. “De kinderen die daar weer bovenuit stijgen komen bij mij in de plusklas, groep 9, terecht.”
Andere opdrachten
“De kinderen die dan bij mij terecht komen die zijn nu bijvoorbeeld bezig met ‘bouw je eigen land’. Zo bedenken ze een eigen munteenheid, de grondwet wordt samengesteld, er wordt een landkaart ontworpen, noem het maar op,” vertelt Michael. “Zo leren ze op een creatieve manier te denken en niet op te geven. Hiermee moeten ze beter nadenken over de opdrachten. Het gaat namelijk om de onderliggende vaardigheden. En deze kennis nemen ze ook mee in de rest van hun leven.”
Alleen op de Nobelaer
Je zou zeggen dat alle scholen wel een manier hebben gevonden om hun leerlingen net wat meer uit te dagen, maar niets is minder waar. “Ik geloof dat we de enige zijn op Flakkee die een plusklas als deze aanbieden,” zegt Michael, ietwat terughoudend. “Ik weet het niet 100 procent zeker, natuurlijk. Er zijn wel scholen die íets doen, maar niemand met een speciale opleiding zoals ik.”
De Nobelaer laat de klas niet zomaar weg bezuinigen. “Wij investeren hier echt in, we willen de kinderen op eigen bodem houden en hen zelf verder ontwikkelen,” zegt Michael duidelijk. “We hebben de opstartfase net afgerond. We weten waar we staan, wat we kunnen, wat we bieden en dus kunnen we nu beter zien of iemand in de plusklas thuis zou horen.”
Toch is het niet zo dat de school alles op alles zet om de kinderen naar de plusklas te halen. “We raden mensen eerst aan om te kijken wat de mogelijkheden zijn binnen hun eigen school, als de kinderen daar al zitten. Dan blijft de omgeving vertrouwd,” aldus Michael.
Hulp
Kinderen die meerbegaafd zijn hebben een IQ van 115 of hoger, dit is het geval bij 1 op de 6 kinderen. Hoogbegaafde kinderen hebben een IQ van 130 of hoger, dit geldt voor 1 op de 44 kinderen in Nederland. “Op de pabo wordt er helaas maar weinig aandacht besteed aan het helpen van deze kinderen en daarom ga ik het zelf doen. Zij verdienen net zo veel aandacht als alle andere kinderen,” vindt Michael. “Ik ben daarom bezig met het opzetten van mijn eigen bedrijfje, Be-Wijs, waarmee ik kinderen particulier kan helpen in een 1 op 1 situatie. Ik help hen dan met problemen die ontstaan zijn door de hoogbegaafdheid. Hoog sensitief, faalangst, dat soort dingen. De kinderen komen dan beter in hun vel te zitten en presteren daardoor nóg beter. Ik kan op die manier ook leerkrachten ondersteunen.”
Denkt u dat Michael u en uw kind kan helpen? Kijk dan op www.bewijsbegeleiding.nl of op de Facebookpagina van Be-Wijs.