Toekomstplannen N215 gepresenteerd

In 2018 werd er gestart met de werkzaamheden aan de N215.
In 2018 werd er gestart met de werkzaamheden aan de N215.
Foto: Sam Fish

De provinciale weg N215 van Oude-Tonge naar Melissant is al jaren een gespreksonderwerp waar maar geen einde aan lijkt te komen. Het moet veiliger en snel een beetje ook, is vaak wat er gezegd wordt. En nu gaat het eindelijk gebeuren.

Door Sam Fish

De gemeente Goeree-Overflakkee en afgevaardigden van de provincie Zuid-Holland verzamelden woensdagochtend 14 februari bij eetcafé de Tram in Nieuwe-Tonge vanaf daar pakte de hele delegatie een bus om een ritje te maken waarbij de toekomstplannen voor de weg gepresenteerd werden.

In de sfeer van ‘als u hier naar links kijkt ziet u…’ stond Eric Bos, projectleider van de N215, vooraan in de bus met een microfoontje in zijn handen om alles te vertellen. “Laten we meteen maar bij dit kruispunt beginnen,” begint Eric zijn verhaal, op dat moment staat de bus nog stil bij De Tram. “De Molendijk wordt hier afgesloten van de N215 en er komt een tunneltje voor fietsers en voetgangers om over te steken voor de bushaltes. De hulpdiensten kunnen uiteraard ook gebruik maken van dit tunneltje zodat ze nog gewoon zo snel mogelijk op locatie kunnen zijn. De toegangsweg naar Nieuwe-Tonge wordt dan dus voor iedereen de Oudelandsedijk. Dat kruispunt wordt verbouwd met een viaduct en uitvoegstroken.” Tussen de twee kruispunten in komt een rotonde voor alle bedrijven die langs de weg gevestigd zitten.

Paralelweg Nieuwe-Tonge – Middelharnis
De paralelroute tussen Middelharnis en Oude-Tonge wordt vooral gebruikt door scholieren en landbouwverkeer en dat zal ook zo blijven, toch wordt deze paralelweg aangepakt. “Allereerst gaan we de paralelbaan verbreden en worden er een aantal toegangswegen naar de hoofdbaan weggehaald. Dit moet de doorstroom op beide banen verbeteren en het maakt het geheel wat veiliger,” vertelt Eric. “Ja, het klopt dat er dan meer verkeer bij de fietsers rijdt, maar als wij het idee zouden hebben dat het onveilig wordt, dan zouden we het niet doen. In de praktijk blijkt namelijk uit cijfers dat het best veilig is. Fietsers kunnen best de weg delen met ander verkeer. We gaan echt geen onveilige situaties creëren.”

LEES OOK: Flakkeese flitsers flitsten in 2017 ruim € 3.000.000,- bij elkaar!

“De Vroonweg blijft bereikbaar voor de hoofdweg,” laat Eric weten. “De weg wordt een beetje aangepast zodat het landbouwverkeer de draai naar de hoofdweg beter kan maken en die aanpassing zorgt er ook voor dat de weg niet wordt afgesloten voor fietsers als er groot verkeer wil invoegen op de hoofdbaan.”

De toegang tot de paralelweg is te betreden via rotondes bij Oude-Tonge, Nieuwe-Tonge en Middelharnis en bij de invoegstrook ter hoogte van de Vroonweg.

Rotonde Middelharnis
De rotonde bij Middelharnis wordt ook aangepakt. “Deze rotonde wordt omgebouwd tot turborotonde,” zegt Eric. Dat houdt in dat de rotonde meerdere banen krijgt. “Daarnaast wordt de rotonde ook ongeveer een halve meter verhoogd zodat er een fietstunneltje onderdoor kan.”

Ook komt er een rijstrook langs de rotonde voor verkeer van Dirksland richting Nieuwe-Tonge zodat zij de rotonde kunnen overslaan. Ook dit moet bijdrage aan de doorstroom van het verkeer. “Tijdens de spits stroopt het verkeer op dit punt heel erg en dat proberen we op deze manier te voorkomen.”

Ingang Sommelsdijk
Aan de ingang van Sommelsdijk wordt niet heel veel veranderd. “Hier gaan we groot onderhoud verrichten en de rechtsafstrook om Sommelsdijk in te gaan wordt weggehaald. Nu blokkeren de auto’s die naar rechts het dorp ingaan, vaak het zicht voor mensen die het dorp uitkomen. De inkomende auto’s rijden soms precies voor een auto op de rechtdoorbaan en zo gebeuren er ongelukken. Als we die strook dus weghalen wordt er ook geen zicht meer geblokkeerd,” legt Eric uit.

LEES OOK: Verkiezingsdebat in het Diekhuus, vanavond!

Rotonde Dirksland
Tussen Dirksland en Melissant wordt een nieuwe paralelweg aangelegd. Deze komt aan de rechterkant van de rijbaan als je vanuit Sommelsdijk langs Dirksland rijdt. “Deze paralelbaan is voor landbouwverkeer en eventuele fietsers, al heb je die op dit stuk niet heel erg veel aangezien de meesten binnendoor gaan,” gaat Eric zijn verhaal verder. “Bij het gemaal komt dan een bruggetje voor de paralelweg en dat zorgt ervoor dat de weg doorloopt naar de volgende ingang van Dirksland. Daar wordt ook een rotonde geplaatst en vanaf dat punt wordt de hoofdbaan de paralelweg.” De nieuwe hoofdbaan schuift op naar rechts en gaat via een omweg naar de rotonde bij Melissant. “Dat zorgt ervoor dat de weg langs Melissant wat rustiger wordt, wat dan weer de leefbaarheid in het dorp verbetert. En het zorgt er ook voor dat automobilisten die scherpe bocht tussen Dirksland en Melissant niet meer hoeven te nemen,” vertelt Eric.

Startsein
De startsein voor de hele verbouwing van de N215 werd gegeven net naast de rotonde van Melissant waar wethouder Peter Feller en Floor Vermeulen, gedeputeerde van de provincie Zuid-Holland, symbolisch het eerste grond weg schepten.

De werkzaamheden aan de N215 gaan ongeveer twee jaar duren. De voorbereidende werkzaamheden zijn al begonnen. Er zal wel last ondervonden worden door tijdelijke omleggingen van de weg, maar dat zal allemaal goed gecommuniceerd worden.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen