Waterpoort zet streekproducten op de kaart

Foto: PR Waterpoort

Streekproducten letterlijk bij ondernemers en inwoners op de kaart zetten. Dat is het doel van het event ‘De kracht van lokaal: streekproducten uit Waterpoort’.

Daar gaat op 8 november hard aan gewerkt worden. Voedselproducenten, horeca- & retail ondernemers uit de zes gemeenten rondom het Volkerak-Zoommeer ontmoeten elkaar dan. Samen gaan zij op zoek naar meer samenwerking.

Samen kunnen zij ervoor zorgen dat consumenten de rijkdom van regionale producten beter leren kennen en waarderen.

Trots

Thomas Zwiers is voorzitter van de gebiedssamenwerking Waterpoort. Hij is trots op de kwaliteit en verscheidenheid van de producten uit de regio. “Wij willen zoveel mogelijk mensen kennis laten maken met onze mooie streekproducten. Van de Bergse ansjovis via de Thoolse Alvantho aardappel naar het heerlijke fruit en meer. Dit gebied heeft alles om een groot deel van het jaar uit eigen regio te kunnen eten. Zwel thuis als bij restaurants,” vertelt hij.

“Daarnaast willen wij een sterk netwerk rond de verschillende streekproducten creëren. We weten dat samenwerking voor ondernemers altijd kansen biedt,” gaat hij verder. “De ontmoetingsdag op 8 november is gericht op kennismaken. Maar ook dan gaan we al van elkaar leren en samen werken.”

Gevarieerd programma

Tijdens de bijeenkomst in Museum De Meestoof in Sint Annaland staan streekproducten centraal. In de ochtend is er een afwisselend programma met sprekers uit de agrifood- en horecasector. Godfried van der Lugt, Managing Director van restaurantgids Gault&Millau Nederland verzorgt een presentatie. Die gaat over het belang van streekproducten voor de horeca. Hij gaat daarna in gesprek met regionale agrarische en horecaondernemers. Zij willen elk op hun eigen manier de streekproducten dichter bij de inwoners brengen.

Zoals Pieter Bosters van restaurant Mijn keuken uit Wouw. “Door streekproducten kunnen wij ons onderscheiden,” vertelt hij. “En wat is er mooier dan in de ochtend kraakverse producten halen bij de lokale teler die ’s avonds op het bord van mijn gasten liggen?”

Daarna kunnen deelnemers via speeddates nieuwe mensen leren kennen en hun netwerk uitbouwen. Dit wordt opgevolgd door een gezonde, verse streeklunch. In de middag zijn er mini-excursies naar drie bijzondere Thoolse bedrijven, die actief zijn met streekproducten.

Ondernemers, doe mee!

Agrarisch ondernemers, horeca, retail en logistieke partners in de food sector kunnen gratis deelnemen aan het evenement. Met name ondernemers uit de gemeenten Bergen op Zoom, Halderberge, Moerdijk, Goeree-Overflakkee, Steenbergen en Tholen worden uitgenodigd om deel te nemen. Aanmelden kan via de website van het evenement.