House of Esports herdenkt watersnoodramp met game

21 jun 2022, 11:26 Onderwijs
image0 2
PR House of Esports
Als we het hebben over Esports zijn er vaak twee reacties. ‘Wat is dat?’ en ‘Waarom niet gewoon sporten?’. Maar Esports is veel meer dan digitaal sporten en spelletjes spelen.
House of Esports heeft steeds meer bijzondere concepten voor het onderwijs. Zo hebben ze activiteiten rond voeding, de maatschappij, mediawijsheid, digitale geletterdheid en nog veel meer. In aanloop naar 4 en 5 mei brachten ze op diverse scholen de VR-experience ‘Kijk Anne’.
En nu komen ze met iets nieuws voor het nieuwe schooljaar. Dan begint de organisatie met ‘Minecraft Education’. Afgelopen week hebben ze op basisschool de Nobelaer in Oude-Tonge een test uitgevoerd. Groep 8 mocht het gameconcept over de Watersnoodramp uitproberen.

70 jaar sinds de ramp

Het is volgend jaar 70 jaar sinds de ramp en er zijn steeds minder mensen die het kunnen navertellen. En dus moeten de verhalen op een andere manier levend gehouden worden. En dus heeft House of Esports een wereld gebouwd in Minecraft Education. Tijdens dit spel moeten spelers mensen uit huizen redden en naar hoger gelegen locaties brengen. Ze moeten doorgebroken dijken dichten en met blokken en zandzakken het water tegenhouden. Daarnaast moeten ze voor de lange termijn ook dijken en waterwerken bouwen.

Succesvolle test

“Het was een geweldig succes met super enthousiaste leerlingen,” vertelt Wim Noordzij van House of Esports. “De kinderen moesten onderling samenwerken. Eerst in groepen van drie en daarna met de hele klas. Dus niet alleen beleven ze de Watersnoodramp, ze leren ook samenwerken om mensen te redden.” Met Minecraft Education wil House of Esports het verleden, heden en de toekomst bij elkaar brengen. “We gaan dit nog verder ontwikkelen en uitwerken. Maar deze eerste ervaringen waren zeer positief.”
Ook juf Anne was enthousiast over het concept. “De kinderen waren anderhalf uur gefocust op het onderwerp,” vertelt ze. “Op deze manier zijn ze actief bezig en op een hele andere manier bij het onderwerp betrokken. Beleving is vele malen groter dan wanneer ik een filmpje laat zien of het verhaal vertel.”