Julia Aleman is Voorleeskampioene van het eiland

Foto: Sam Fish

Na uitstel van ongeveer een half jaar was het op woensdag 20 april eindelijk zover: De voorleeswedstrijd van de Sopogo!

Door Sam Fish

De grote finale van de Voorleeswedstrijd vond al plaats in januari. Daarmee werd deze Sopogo-brede voorleeswedstrijd vooral een toetje voor de leerlingen. “Ik ben gewoon blij dat we onze eilandelijk voorleeskoning of –koningin nog even kunnen benoemen,” laat J.C. van Gent-directeur Albert Tönisse weten. “Toetje of niet, vandaag komen we erachter wie de beste en leukste voorlezer is binnen de openbare scholen op het eiland!”

Negen kandidaten

In totaal stonden tien kandidaten op het programma. Eén van hen was echter niet aanwezig en dus ging de strijd tussen de negen overgebleven leerlingen. Ieder van hen nam het op voor hun eigen school. Want als je wint, win je niet alleen, dan gaat de hele school met de eer naar huis!

Negen kandidaten dus, negen verhalen en negen eigen manieren van voorlezen. Het was dan ook aan de jury om te bepalen wie de beste was. Daarvoor hadden ze een puntensysteem gemaakt. De jury bestond uit Herman Maas, Karin Roozemond en Heleen van Esbroek. En na overleg waren ze er eigenlijk best snel uit.

De winnaar

“Het overleg ging vlot, we waren het snel met elkaar eens,” vertelt Karin Roozemond. “Jullie hebben allemaal goed gelezen. Er zijn leuke boeken uitgekozen. En de puntentelling lag dan ook dicht bij elkaar.” Iedereen die buiten de top drie viel werd automatisch vierde. Iedereen kreeg ook een bokaal én oorkonde mee naar huis. Zo zijn het negen terechte winnaars.

De derde plaats was voor Naomi Hoek van obs de Westhoek in Ouddorp. Zij las voor uit ‘De knotsgekke wereld van Lotte Wirwar’. Myrthe de Vos van obs het Stellegors werd tweede met haar boek ‘Bovenwereld 1 – Drakendal’. Maar er kan er maar één de beste zijn. De jury benoemde Julia Aleman tot Voorleeskampioene van Goeree-Overflakkee.

Julia Aleman

Julia las voor uit het boek ‘Dinges’ van David Walliams. De jury zei over haar: “Je hebt een fijne stem om naar te luisteren. Je leest voor op een goed tempo en je brengt het verhaal tot leven voor iedereen die zit te luisteren. Daarbij heb je ook nog een heel begrijpelijk deel van het boek uitgekozen om voor te lezen. Goed gedaan.”

Wat Julia deed was niet alleen voorlezen. Zoals de jury al zei, maakte ze het heel levendig. Dat komt omdat ze ook dingen uitbeeldde tijdens het voorlezen. Het grabbelen in een tas, het gooien van spullen, kloppen, stampen, noem het maar op. Julia bracht het boek tot leven in de 6 minuten dat ze voorlas.

Cookieinstellingen