Rijkswaterstaat is op vrijdag 9 september gestart met het herstellen van de schade aan de Haringvlietbrug. Deze werd geconstateerd tijdens een inspectie aan de onderkant van de brug.
Het gaat om afgebroken bouten in de schoorverbindingen aan de vaste brug. Een schoor is een schuine steunbalk. Die ondersteunt het overhangende gedeelte van de brug. Inmiddels zijn alle 250 steunbalken onder de brug nagelopen. Alle bouten zijn dus gecheckt.
Onderaan de parallelbaan zijn 6 gebroken bouten aangetroffen. Aan de andere kant van de brug zijn twee bouten afgebroken. De overige bouten vertonen vermoeiingsverschijnselen. Om de brug veilig te kunnen blijven gebruiken, vervangt Rijkswaterstaat bij elke verbinding 10 bouten. In totaal zijn er dus 2500 bouten aan vervanging toe.
De situatie onder de parallelbaan is aanleiding geweest om deze vanaf 2 september jl. af te sluiten voor gemotoriseerd verkeer. Er wordt geen hinder voor het wegverkeer op de hoofdrijbanen verwacht. Mogelijk is er wel sprake van hinder voor scheepvaart onder het vaste deel van de brug. De scheepvaart wordt hier via de gebruikelijke kanalen over geïnformeerd.
De parallelbaan blijft als gevolg van de reparatiewerkzaamheden voorlopig nog gesloten. Voetgangers en (brom)fietsers en brommobielen kunnen wel over de parallelbaan. Landbouwverkeer kan op gezette tijden bij uitzondering via de hoofdrijbaan over de brug te rijden. Dit gebeurt onder begeleiding van weginspecteurs van Rijkswaterstaat. Normaal gesproken is langzaam verkeer verboden op de snelweg.
De bouten worden zo snel mogelijk vervangen. Om meer schade aan de brug te voorkomen moet dit op korte termijn uitgevoerd. Naar verwachting zijn de bouten van alle steunbalken onder de hoofdrijbaan richting Antwerpen en de zes afgebroken bouten onder de parallelbaan uiterlijk 23 september vervangen. Mocht dit uitlopen, dan kan dit aanleiding zijn om toch ook verkeersmaatregelen voor de hoofdrijbaan richting Antwerpen te treffen.
Het vervangen van alle andere bouten onder de parallelbaan duurt waarschijnlijk nog iets langer. Tijdens de uitvoering van de werkzaamheden verwacht Rijkswaterstaat hier meer inzicht in te krijgen. De reparatie gebeurt met hijskranen vanaf een ponton in het water.
Het beweegbare deel van de Haringvlietbrug wordt in 2023 gerenoveerd. Het vaste deel van de Haringvlietbrug moet ook worden vernieuwd. Dat staat op de nominatie voor toekomstige renovatie.