“Het is wel grappig om te zien hoeveel mensen geïnteresseerd zijn in mijn leven”, vindt Gio.
“Ik verveelde me heel erg en samen met een vriend besloot ik een YouTube kanaal te beginnen”, begint Gio zijn verhaal. Dat was zo’n drie en een half jaar geleden. Inmiddels runt hij het kanaal alleen en heeft hij bijna 300.000 abonnees. “Ik leef mijn droom al”, gaat hij verder. “Mijn droom was om groot te worden op YouTube en dat is gelukt. Er zijn natuurlijk altijd nog dingen waar ik naar streef, maar voor nu kan ik wel zeggen dat ik mijn droom leef”.
“Ik vind gamen nog steeds wel leuk, maar het wordt minder. Ik maak nu steeds meer video’s over mijn leven”, vertelt hij. “Die zijn leuker om te maken en die worden ook veel beter bekeken. Ze zijn veel spontaner dan gaming video’s, waar je eigenlijk tegen een scherm aan zit te praten”.
“Mijn ouders vinden het heel erg leuk en ze doen ook graag mee in mijn video’s. Mijn vader bemoeit zich ook af en toe net iets te veel met mijn video’s, maar dat is niet heel raar. Er wordt natuurlijk ook een deel van zijn leven online gedeeld”, zegt Gio. “Mijn vrienden vonden het eerst wel raar en ik werd er een beetje mee getreiterd, maar dat hield allemaal op toen ik ontdekt werd. Niemand wist dat deze hobby zo groot zou worden. En nu kijken ze ook allemaal naar mijn video’s en vinden ze het hartstikke leuk dat ik dit doe. Al blijft het natuurlijk wel bizar. Het is grappig om te zien hoeveel mensen geïnteresseerd zijn in mijn leven. Terwijl het echt niet altijd zo spannend is”, zegt hij lachend.
Keerzijde van bekendheid
Behalve herkend worden op straat brengt het hebben van een succesvol YouTube kanaal
ook andere handige dingen met zich mee. “Ik heb een kleine rol gekregen in een film en ik zit in een reclame voor Walibi”, vertelt hij trots. “Het is leuk om de waardering te krijgen. Ik ben altijd wel bezig met iets en ik vind het leuk om te doen. Het voelt niet als werk”, legt Gio uit. “Het is begonnen als een hobby en het is groot geworden als hobby. En dan is het super leuk om fans te ontmoeten. Al gaat dat soms een beetje ver”.
“Af en toe begint het op stalken te lijken. Eén iemand komt erachter waar ik woon of wat mijn telefoonnummer is en vervolgens weet iedereen het”, vertelt hij. “We hebben het thuistelefoonnummer inmiddels veranderd en ik heb een nieuw mobielnummer”. Daar komt nog eens bij dat hij begin dit jaar een dreigbrief op de mat vond. “Als ik er achteraf naar kijk dan denk ik dat er gewoon iemand is die een geintje wilde uithalen, of dat iemand een slechte dag had. Maar mijn ouders namen het heel serieus. Ik dwing niemand om mijn video’s te kijken, dus ik vind het apart dat mensen soms zo raar reageren. Ik heb er natuurlijk zelf voor gekozen om mijn leven online te zetten, maar mensen moeten hun grenzen kennen. Ik heb af en toe ook privacy nodig. Ik vind het echt niet erg om op straat met fans op de foto te gaan, dat vind ik zelfs leuk, maar het gaat echt te ver als er de hele dag mensen bij mij thuis voor de deur staan”.
Giovanni probeert duidelijk te maken dat hij vooral naar het positieve deel van zijn carrière kijkt en hij zegt er wel duidelijk bij dat de negatieve dingen niet opwegen tegen de positieve dingen. “Maar goed, het grootste deel van mijn werk vind ik hartstikke leuk, dus je zal me echt niet vaak horen klagen”.
School
Hoewel hij een glansrijke YouTubecarrière heeft waar hij zich op kan storten, zit Giovanni nog gewoon op school. “De eerste dagen van het nieuwe schooljaar zijn altijd heel hectisch. Dan is er een hele lading aan nieuwe brugklassers die me herkennen”, vertelt hij grijnzend. “Ik word in principe het hele jaar door wel nageroepen door mensen, maar vooral de eerste week is heftig”.
En natuurlijk moet je je werk ook wel eens meenemen naar school. “Ik heb een keer op school gevlogd en nu is dat verboden”, lacht hij. “Ik veroorzaakte met mijn camera namelijk heel veel chaos. Het was wel echt super leuk!”.
En niet alleen op school krijgt de 17-jarige veel aandacht. “Het is soms een beetje overweldigend. Meetings (bijeenkomsten waar fans hun favoriete YouTubers kunnen ontmoeten) zijn ook heel bizar. Er wordt heel veel gegild en er zijn zoveel mensen die met je op de foto willen”.
Al kan het soms ook fout gaan, aangezien niet iedereen doorheeft hoe geliefd de internetsterren zijn. “Pas geleden was er een meeting in Zwolle, maar dat was zonder beveiliging, want de organisatie had niet echt verwacht dat er zoveel mensen op af zouden komen. Maar dat was echt één keer en niet weer. Er werd heel veel geduwd en gedrukt omdat iedereen een handtekening en foto met ons wilde”, aldus Gio.
BN’ers
Sinds Gio’s kanaal de 100.000 abonnees voorbij is krijgt hij ook steeds vaker berichtjes van bekend Nederland. “Giel Beelen van 3FM mailde mij een uitnodiging voor het Televizier Gala, maar ik kon niet, dus toen is hij hier thuis langs geweest”, vertelt hij. “En pas geleden was hij hier weer, want hij had beloofd om van de brug af het water in te springen als zijn kanaal 30.000 abonnees zou bereiken”.
“Ik kreeg een tijdje terug ook een mailtje van Paul de Leeuw met de vraag of ik mee wilde doen aan Paul’s Puber Kookshow, daar is echter niets meer van gekomen”, gaat hij verder. “Ik vind het wel echt heel leuk om te zien dat steeds meer BN’ers ook gaan vloggen. Domien en Giel van 3FM zetten regelmatig filmpjes online en Frans Bauer en Gerard Joling hebben tegenwoordig ook een kanaal”.
YouTube
Met zo’n drie en een half jaar YouTube achter de rug kun je zeggen dat Gio een redelijke pro is. Ook kun je goed zien wat voor video’s aanslaan en welke niet. “De Q&A (vragenrondje) met mijn zus haalde pas één miljoen views en dat is nu dus de eerste en enige Q&A-video in Nederland die een miljoen keer bekeken is”, vertelt hij. Tweelingzus Melanie heeft tegenwoordig ook haar eigen YouTube kanaal . “Ze durfde het niet helemaal, dus ik heb voor haar een kanaal aangemaakt en ik heb haar op weg geholpen. Ze vindt het nu echt hartstikke leuk om te doen”.
“Mijn YouTube carrière heeft op dit moment nog geen zekere toekomst. YouTube zelf bestaat net tien jaar, dus er is nog niets over de toekomst te zeggen, maar ik wil hier wel echt heel graag mee doorgaan”, zegt hij. “Persoonlijk denk ik dat YouTube nog heel erg gaat groeien en het zal ook vast nog wel wat populairder worden onder de volwassenen”.
“De afgelopen maand alleen al heb ik er 40.000 abonnees bijgekregen op mijn kanaal en het groeit steeds harder”, vertelt hij trots. “Ik hoop natuurlijk uiteindelijk op één miljoen abonnees, dan krijg ik er zo’n mooie plak bij”. YouTube deelt Playbuttons uit aan content creators met een bepaald aantal abonnees. Zo krijg je een zilveren Playbutton bij 100.000 abonnees, deze heeft Gio dus al ontvangen. Bij een miljoen abonnees krijg je een gouden Playbutton en ter eren van het tienjarig bestaan van de website heeft YouTube vorig jaar de diamanten Playbutton geïntroduceerd, deze worden uitgereikt aan de creators met tien miljoen abonnees.
Goeree-Overflakkee
Hoewel Giovanni hier niet is geboren is dit wel zijn thuis. “Het is heel fijn om hier te wonen, heerlijk rustig. Alleen zo jammer dat de verbinding met de rest van het land af en toe zo slecht is. Dat is ook meteen het enige nadeel”, vindt hij.
“Het zou leuk zijn om met al mijn Nederlandse YouTube vrienden in één groot huis te wonen met studio’s en alles. Dat is toch wel het ultieme doel. En dat kan hier op Flakkee zijn, maar dat zou ook ergens midden in het land kunnen zijn. Dat zien we dan wel weer”, aldus de YouTuber.