Mistery Shoppers beoordelen City Center

Foto: Sam Fish

D’n Diek in Middelharnis is het afgelopen jaar omgetoverd tot City Center Goeree-Overflakkee, een naam die nog door veel mensen als lacherig wordt bestempeld, maar waarvan de bedoeling is dat het eenheid creëert in het centrum. Helaas de naam is niet de enige zorg voor de ondernemers.

Tijdens de najaarsvergadering van de Bedrijveninvesteringszone (BIZ) Middelharnis die plaatsvond op dinsdagavond 21 november in het Diekhuus werd de uitkomst gedeeld van een klanttevredenheidsonderzoek dat door De Retail Academie is afgenomen met behulp van Mistery Shoppers. “We hebben juli, augustus en een stukje van september benut voor een klantbelevingsonderzoek. Daarbij hebben we vijftig mistery shoppers ingezet onder wie vijf Flakkeeënaren,” vertelt Erwin Grootenboer, eigenaar en oprichter van De Retail Academie. “Doordat de meesten niet van het eiland komen hebben zij een objectieve kijk en worden ze niet geleid door sentiment. Ze zijn op pad gestuurd met een bepaal scenario en het is om de winkelier of eigenaar om er doorheen te prikken en de mistery shopper zo goed mogelijk te helpen.”

Uitkomst
“Het winkelcentrum wordt als ouderwets bestempeld waarbij het gebrek aan een koopzondag in dezelfde adem wordt genoemd,” laat Grootenboer weten. “Het welkomstgevoel was aan de lage kant, dat ligt aan etalages, borden die buiten staan, de muziek, de inrichting van de openbare ruimte, de algemene gezelligheid en begroeting in de winkel.”

LEES OOK: Wie verdient de ‘Meer dan handen’ vrijwilligersprijs?

Uit het onderzoek bleek ook dat men hier niet recreatief kan winkelen. Ze komen niet voor een dagje leuk shoppen, maar voor een geplande aankoop. De parkeergelegenheid wordt wel als heel positief gezien, er is veel plek en het is nog gratis ook. De mistery shoppers raden de winkeliersvereniging dan ook aan om geen betaald parkeren in te voeren.

“Men mist het kopje koffie en window-shopping en ze vinden D’n Diek ouderwets aandoen,” laat Erwin weten. “Ze vinden het City Center te lang. Ouddorp scoort op dit gebied dan weer heel positief; het is compact en toeristisch, terwijl Middelharnis een lang stuk is met een gedeelte zonder winkels en zelfs zonder panden waardoor het achterste deel vaak vergeten wordt.”

Stempels
De mistery shoppers die zijn langs geweest in Middelharnis kregen een lijst met veertig woorden. Zij kozen allemaal redelijk dezelfde termen om het winkelcentrum te omschrijven: Gastvrij, ongezellig, ouderwets, betrouwbaar, toeristisch, rommelig, modern en rustig. “Rustig moet je hier wel positief opvatten, mensen zijn namelijk klaar met drukke winkelcentra en overvolle winkels,” ligt Erwin toe. “Gastvrij staat ook in de lijst, Middelharnis krijgt namelijk gemiddeld van alle mistery shoppers een 7,3 op dat gebied. Er zijn veel onvoldoendes gevallen, maar bijna de helft van de mistery shoppers gaf het City Center voor de gastvrijheid een dikke 10.”

Tips
Gelukkig worden de winkeliers niet in het diepe gegooid, Erwin komt nog met een paar mooie tips. “Wees niet allemaal mainstream. Zorg voor meer boetiekjes, ambachtelijke zaken, ga meer specialiseren. Doe eens iets geks, wees creatief, zoek iets waarmee je jouw winkel kunt onderscheiden van de rest. Iets waarmee je klanten naar je winkel lokt en iets wat tegelijkertijd daadwerkelijk leuk is, want dan wordt het ambitie en dat verkoopt,” vindt Erwin. “Ga ook in gesprek met de klant, zorg voor een fijne beleving. Doe iets extra’s zoals een kopje koffie tijdens het winkelen of een kinderhoekje. Dat kan een klant over de streep trekken om bij jou te komen shoppen en niet bij een andere grote keten.”

LEES OOK: Wethouder Van der Vlugt vervangt eerste armatuur

Maar niet alleen winkelgericht had hij tips. “Creëer als winkelcentrum een eenheid. Vul de gaten op D’n Diek op en treed op als een team. Uniforme openingstijden, zorg dat er geen gesloten deuren zijn. Als de ene helft wel open is en de andere helft niet, dan nemen mensen het risico niet en gaan ze een andere dag winkelen. Dan sta jij in een lege winkel en dat is niet de bedoeling.”

Rapport
De winkeleigenaren kunnen natuurlijk ook van hun eigen winkel inzien wat het oordeel was van de mistery shoppers, deze worden echter niet publiek gemaakt. “Het geeft jullie wel inzicht in wat er aangepakt moet worden en wat jullie al heel goed doen. Zie het als een hulpmiddel en niet als een afrekening,” aldus Erwin Grootenboer.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen