Het kan zo zijn dat er binnen bepaalde organisaties en een fout staat in jouw persoonlijke gegevens. Maar wat doe je als je die fout ontdekt? Waar moet je aankloppen?
Sinds deze week kunnen burgers, bedrijven en overheidsorganisaties terecht bij een meldpunt. Dit is het Meldpunt Fouten in Overheidsorganisaties (MFO). Hier worden fouten in een overheidsregistratie gecorrigeerd.
Dit gebeurt niet meteen. Als je een fout ontdekt in je gegevens, moet je dit in eerste instantie zelf aanpassen bij de betreffende organisatie. Dat kan echter lastig zijn als niet bekend is om welke organisatie het gaat. Ook als er meerdere organisaties bij betrokken zijn kan dit een moeilijke kwestie zijn. In dat geval biedt MFO hulp.
Het MFO heeft een aardige waslijst aan dingen die ze doen. We zetten ze even op een rijtje. Het MFO:
Het MFO werkt samen met de melder en alle betrokken organisaties. Dit wordt gedaan zo lang het duurt tot alle gegevens weer kloppen. Het beheert de opgedane kennis en deelt deze met andere overheidsorganisaties. Ook ondersteunt het MFO overheidsorganisaties met advies en coördinerende werkzaamheden. Bijvoorbeeld wanneer het voor een organisatie niet of bijna niet mogelijk blijkt de onjuiste gegevens aan te passen.
Heb jij problemen met persoonsgegevens en kom je er echt niet uit? Of wil je meer informatie over het MFO? Kijk dan op www.rvig.nl/mfo of bel met 088 900 1000.