Muziekverenigingen op Goeree-Overflakkee sluiten het seizoen af met optredens in Stellendam, Goedereede en Ouddorp, met als hoogtepunt de Wellington Brass Band.
Op de kop van het eiland trekken Fanfareorkest De Hoop
Stellendam, Koninklijke Fanfare Apollo Goedereede en Brassband Concordia
Ouddorp een muzikale eindsprint richting de zomerstop. Op vrijdag 3, zaterdag 4
en maandag 6 juli staan meerdere optredens op het programma, met als hoogtepunt
een optreden van de Wellington Brassband uit Nieuw-Zeeland.
In Stellendam vormt het plein bij de ASN Bank (voorheen
RegioBank) aan de Langeweg op vrijdagavond 3 juli bij goed weer het decor voor
een buitenconcert van Fanfareorkest De Hoop. Het concert begint om 20.15 uur en
staat onder leiding van dirigent Roy Deuss. Het orkest brengt een afwisselend
programma met zomerse klanken en bekende melodieën.
Met dit concert neemt De Hoop afscheid van het seizoen
voordat de zomerstop ingaat. Daarna volgt een druk najaarsprogramma dat in het
teken staat van het 130-jarig jubileum van de vereniging. Bezoekers zijn welkom
en wordt geadviseerd zelf een stoel mee te nemen. De toegang is gratis.
Open podium tijdens Havenconcert
In Goedereede is op vrijdagmiddag en -avond 3 juli het Open
Podium van het Havenconcert te bezoeken. Het gezamenlijke jeugdorkest van
Apollo Goedereede en De Hoop Stellendam en diverse jeugdleden treden daar op
als solist of in ensembles op het ponton in de haven.
Apollo Goedereede verzorgt traditiegetrouw het optreden op
de zaterdagavond tijdens het Havenconcert.
Gala concert met Wellington Brass Band
Fanfareorkest De Hoop heeft al sinds 1962 een connectie met
Nieuw-Zeeland. Zo was de Nationale band van Nieuw-Zeeland, voor het laatst in
2017, eerder te gast op Goeree-Overflakkee. Dit jaar komt de Wellington Brass
Band naar Ouddorp voor een galaconcert.
Op maandagavond 6 juli kunnen muziekliefhebbers in MFG
Dorpstienden genieten van dit bijzondere optreden. De avond begint om 19.45 uur
met een kort voorprogramma van Brassband Concordia Ouddorp, waarna de
Wellington Brass Band uit Nieuw-Zeeland het hoofdprogramma verzorgt.
Brassband Concordia is de enige brassband op
Goeree-Overflakkee en werkt al jarenlang samen met Fanfareorkest De Hoop. In
het kader van het jubileumthema “samen” verzorgt de brassband het voorprogramma
van dit concert.
Wellington Brass Band
De Wellington Brass Band geldt als een toonaangevende
kampioensbrassband uit Nieuw-Zeeland en staat internationaal bekend om haar
spectaculaire optredens, muzikale kwaliteit en rijke traditie. De band
domineerde de nationale brassbandwereld de afgelopen jaren met zeven opeenvolgende
Nieuw-Zeelandse kampioenstitels, een unieke prestatie.
Ook internationaal is het ensemble succesvol. Met
vernieuwende concerten, samenwerkingen, cd-opnames en een sterke betrokkenheid
bij de gemeenschap zet de Wellington Brass Band de toon voor brassbandmuziek,
zowel in Nieuw-Zeeland als daarbuiten.
In aanloop naar hun deelname aan het Wereld Muziek Concours
(WMC) in Kerkrade op 11 en 12 juli reist de Wellington Brass Band langs drie
locaties in Nederland om te repeteren en concerten te verzorgen.
Voor het concert in Ouddorp heeft de band een gevarieerd
programma samengesteld met onder andere Under the Southern Cross, Mirage
(verplicht werk voor het WMC), en Carnival Cocktail, met solist Tommy
Tynan (Es-bas, Black Dyke Band). Daarnaast klinkt een euphoniumsolo van Luke
Spence, solo euphonium van Wellington en Hepworth (Groot-Brittannië).
Het concert biedt bezoekers de kans om kennis te maken met
een van de beste brassbands van het zuidelijk halfrond. De organisatie nodigt
iedereen uit om dit bijzondere concert bij te wonen. De toegang is gratis.
- Volg ons ook op Facebook, Instagram en via ons WhatsApp-kanaal!
- Download onze app voor iOS en Android.
- Wil je adverteren op deze website? Bekijk dan hier de mogelijkheden.