Meer stress en depressies door coronacrisis

Foto: Afbeelding van Gerd Altmann via Pixabay

Maar liefst 1 op de 3 Nederlanders ervaart meer stress en zelfs depressieve gevoelens sinds de corona-uitbraak. Ook de bijkomende maatregelen spelen een grote rol.

Naast een tweede en zelfs derde coronagolf, komt er volgens psychologen nog een andere golf aan. Een mentale golf waarbij burn-outs door de coronacrisis op de loer liggen. Hierbij gaat het om meer burn-outs dan gewoonlijk.

Emotionele pandemie door corona

De grootste reden voor een burn-out in deze tijden? Het vele piekeren en malen. We maken ons zorgen over de gezondheid van familie, de toekomst, een baan en de financiële situatie. Daarnaast zijn er minder prikkels die het dagelijks leven normaal kleur geven. De horeca is gesloten, winkels zijn dicht en andere leuke activiteiten kunnen momenteel niet. En dan is daar ook nog eens een avondklok en een limiet van het aantal bezoekers per dag.

Dat geeft een combinatie waar de mens als gewoontedier in eerste instantie niet voor gemaakt is. Als dit zo door blijft gaan, verwacht menig psycholoog een mentale of emotionele pandemie.

Stressniveau is hoger

Het stressniveau is bij veel mensen hoger, omdat het ‘normale’ leven vol ritmes vastigheden is aangetast. Misschien ben je je baan kwijt of heb je een dierbare verloren zonder afscheid te kunnen nemen. Misschien heb je thuis geen goede werkplek kunnen opbouwen. Wat de reden ook is; het is niet raar dat je in deze tijd (licht) depressief wordt. Een beetje stress kan niet direct veel kwaad, maar langdurige stress en negatieve gevoelens zijn van invloed op je lichaam en geest. Je kunt er zelfs chronische hersen- en hartschade aan overhouden.

Stress verminderen

Het is dan ook van groot belang om stappen te ondernemen om de stress te verminderen. Daar heb je baat bij op de lange termijn, want zo kun je lichamelijke én geestelijke klachten tegengaan. De belangrijkste stap is om voor voldoende ontspanning te zorgen tijdens de coronacrisis. Dat kán lastig zijn, daarom hebben we wat tips op een rijtje gezet.

  • Zorg voor structuur in je dag, ook al werk je vanuit huis. Leef alsof je wel naar kantoor of naar school moet en ga dus op vaste tijden naar en uit bed. Neem pauze tussendoor en werk niet te lang door.
  • Let op voldoende ontspanning; ook tijdens een werkdag. Lees tussendoor een boek of doe een spelletje om stress tegen te gaan. Een product waarmee je symptomen van stress kunt verlichten is de zogeheten pop-it, een soort siliconen speelgoed waarmee je oneindig bubbels naar beneden kunt drukken zoals bij bubbeltjesplastic. Anti stress fidget toysworden ook gebruikt als leerhulpmiddel en zorgen voor een algeheel fijn gevoel.
  • Eet gezond en drink voldoende water. Het is heel aantrekkelijk om een vette maaltijd te bestellen wanneer je je niet op je best voelt. Toch is het aan te raden om juist voor groenterijke maaltijden te gaan waarin veel vitaminen zitten. Daar ga je je uiteindelijk echt beter van voelen.
  • Beweeg genoeg. Ga het liefst iedere dag even naar buiten voor een wandeling of een fietstocht. Een home workout is natuurlijk ook goed voor je lichaam en geest.
  • Haal regelmatig een frisse neus. Het is bewezen dat de buitenlucht goed voor je is. Het maakt niet uit of je een ommetje in je eigen wijk maakt of dat je even het bos in gaat voor een lekkere wandeling. Het buiten zijn geeft je een beter gevoel dan wanneer je de hele dag binnen zit.
  • Houd altijd contact met de mensen om je heen, ook wanneer het misschien lastig is om elkaar fysiek te zien. Spreek af om even te (video)bellen, ga samen telefonisch lunchen of doe samen een spelletje online.
  • Merk je dat het constant volgen van het nieuws je alleen maar meer stress laat ervaren? Volg niet elke dag het nieuws, maar kies voor momenten. Het belangrijkste nieuws bereikt je over het algemeen toch wel. Dit geldt ook voor social media waar nieuws en andere berichten over corona worden gedeeld.

Dit is natuurlijk soms makkelijker gezegd dan gedaan, maar het is zeker het proberen waard. En soms heb je daarvoor een duwtje in de rug nodig. Zorg daarom dus ook dat je je vrienden niet uit het oog verliest. Sociale contacten zijn enorm belangrijk!