Op twee manieren geld halen uit de corona-crisis

De corona-crisis is blijkbaar een bron van inkomen voor verschillende partijen. Maar dat kun je op twee verschillende manieren oppakken.

Door Daniël de Laat en Sam Fish

Bedrijven en organisaties kunnen er zelf voor kiezen op welke manier ze het corona-virus gebruiken. Zo gaat 3FM geld ophalen voor het virus, en probeert RUMAG er zelf wat beter van te worden. Maar er is ook een lokaal initiatief opgezet om geld op te halen!

Hijs de vlag in solidariteitVlag Samen Solidair Tegen Corona

Laten we beginnen met een lokaal initiatief. Lars Gerrits en Luc Posma hebben namelijk een vlag ontworpen om geld op te halen voor het Rode Kruis. “Het doel is om iedereen die buiten is extra bewust te maken en om samen solidair te zijn tegen het corona-virus,” laten ze weten. “Met de opbrengst kan het Rode Kruis mensen helpen die getroffen zijn door het virus. Ook bieden ze extra zorg aan de mensen die een grotere kans hebben om het virus op te lopen.

De vlaggen worden verkocht voor € 19,99 per stuk, dit is inclusief de BTW. De volledige opbrengst hiervan gaat naar het Rode Kruis. De vlaggen zijn te bestellen via www.samensolidair.nl. Op de Facebookpagina van Samen Solidair Tegen Corona worden regelmatig tussenstanden van de opbrengst gedeeld.

3FM Serious Request

Laten we beginnen met de goede manier. Het Rode kruis zet zich deze tijd op diverse manieren in. Radiozender 3FM komt daarom met een extra Serious Request actie om extra geld in te zamelen voor het Rode Kruis. Al jaren zet de radiozender zich in voor het Rode Kruis, normaal gesproken doen ze dat vlak voor kerst. Nu dus een extra editie.

Vanaf maandag 13 april gaan de dj’s onder de noemer ‘Serious Request: Never Walk Alone’ geld ophalen. Het concept is dan hetzelfde als altijd; plaatjes aanvragen in ruil voor geld. Zo gaan ze dus van 13 tot en met 18 april 24/7 aandacht vragen voor het virus.

De dj’s tijdens Never Walk Alone zijn Sander Hoogendoorn, Timur Perlin, Frank van der Lende en Eva Koreman. Elke dj-shift duurt zes uur. Sander Hoogendoorn trapt maandag 13 april (tweede paasdag) af van 06.00 tot 12.00 uur. Na hem is Timur Perlin van 12.00 tot 18.00 uur te horen. De avonduren zijn voor Frank van der Lende en Eva Koreman, van 18.00 uur tot 00.00 uur. In de nacht presenteren verschillende 3FM-dj’s.

Het Rode Kruis

Luisteraars kunnen geld doneren wanneer ze een liedje aanvragen. Bijvoorbeeld voor iemand die ziek is, thuis werkt of juist in de zorg aan het zwoegen is. Maar je kunt natuurlijk ook gewoon je lievelingsnummer aanvragen voor jezelf en alsnog het goede doel steunen.

Al het geld dat daarmee wordt opgehaald gaat dus rechtstreeks naar het Rode Kruis. Zij zetten zich met veel vrijwilligers in om ondersteuning te bieden tijdens deze noodsituatie. De hulpverleners helpen in heel Nederland bij zorginstellingen. Denk bijvoorbeeld aan ziekenhuizen en huisartsenposten. Ze vervoeren patiënten, houden overbelaste voedselbanken draaiende en verzorgen de corona-patiënten die worden opgevangen in hotels, verspreid over het hele land.

Ook coördineert het Rode Kruis de inzameling van beschermingsmiddelen. Want door het verzamelen en uitdelen van brillen, maskers en handschoenen kan het zorgpersoneel zich blijven focussen op veilig werken.

RUMAG.

Aan de andere kant van het virus heb je bedrijven die er zelf rijker van worden. Zo werd internetbedrijf RUMAG een kopje kleiner gemaakt tijdens de laatste nieuwe uitzending van Zondag met Lubach. Even voor het geval je het niet kent; RUMAG is die van die zwarte plaatjes, met witte letters waar tussen elk woord een punt staat.

Zij kregen afgelopen week veel kritiek over de verkoop van mondkapjes met daarop teksten. ‘Mondkappen nou’, ‘Krijg de corona’ en ‘coronalijer’ zijn er zo een paar om te noemen. In de uitzending van Zondag met Lubach werd gesteld dat het bedrijf een slaatje probeert te slaan uit de corona-crisis. Ze zouden namelijk geld verdienen met de shirts die worden verkocht voor het Rode Kruis.

Verdienen aan de pandemie

Volgens presentator Arjen Lubach probeert RUMAG geld te verdienen aan de corona-pandemie. De uitzending werd bekeken door ruim 1.7 miljoen kijkers. In die uitzending werd aan de hand van het Twitteraccount RU.MAG.NIET.STELEN verteld dat de pagina niet meer is dan een combinatie van gestolen en vertaalde content.

Zo vertolkte actrice, presentatrice en zangeres Chantal Jansen bij DWDD het nummer ‘In de avond’ van Boudewijn de Groot. Daar zijn t-shirts van gemaakt met een klein stukje songtekst en die worden nu verkocht voor € 14,95 per stuk. Daar staat bij dat er 10 euro naar het Rode Kruis gaat. Die 10 euro moet je echter wel nog even zelf betalen, bovenop het t-shirt. Op social media wordt nu opgeroepen om de shirts terug te sturen en het geld direct te doneren aan het Rode Kruis.

De redactie van Zondag met Lubach is zelf nu een campagne gestart. Via LUBAG kun je een shirt bestellen. Daarvan gaat de volledige winst naar het Rode Kruis. Ook kun je via de website direct geld overmaken naar het Rode Kruis.

Social Media

Op de social media-kanalen van RUMAG is al te zien dat mensen niet gecharmeerd zijn van de actie. Het aantal volgers is sinds de uitzending van Zondag met Lubach enorm gekelderd. RUMAG heeft inmiddels een statement op hun website gezet. Deze lees je hier.

Kijk hieronder het fragment van Zondag met Lubach terug.