Nieuwe campagne voor veiligheid senioren

Foto: Pixabay; stevepb

Senioren zijn vaak het slachtoffer van criminaliteit, omdat ze zichzelf moeilijk kunnen verdedigen. Maar samen kunnen we ervoor zorgen dat criminaliteit niet loont.

Op dinsdag 1 september start er vanuit het ministerie van Justitie en Veiligheid de campagne Senioren en Veiligheid. Hiermee krijgen senioren concrete tips om te voorkomen dat ze slachtoffer worden. Maar ze leren ook wat ze moeten doen als het tóch gebeurt.

Maak het oplichters niet te makkelijk

De campagne draagt de slogan Maak het oplichters niet te makkelijk. Zo wordt er vier weken lang aandacht besteed aan verschillende vormen van criminaliteit. Denk aan het meekijken bij het pinnen. Maar ook babbeltruc, hulpvraagfraude en phishing.

Ambassadeur

Acteur Kees Hulst wordt ambassadeur van de campagne. Dat maakte minister Grapperhaus donderdag 27 augustus bekend. “Als acteur in ‘Het geheime dagboek van Hendrik Groen’ ziek ik hoe graag senioren het heft in eigen handen nemen. Zij kunnen zelf veel doen om te voorkomen dat ze slachtoffer worden,” zegt Hulst. “Maar ze hebben daarvoor wel de juiste informatie nodig. En precies daarom steun ik als ambassadeur graag de campagne. Want samen met de overheid maken wij ouderen het oplichters natuurlijk niet te makkelijk.

Slachtofferschap

Ouderen worden in algemene zin niet vaker slachtoffer van strafbare feiten, dan andere mensen. Toch is elk slachtoffer er één te veel. Daarnaast zien politie en de Fraudehelpdeks sinds corona een verschuiving in de criminaliteit. Zo is het aantal slachtoffers van hulpvraagfraude (bijvoorbeeld via WhatsApp) fors toegenomen. Babbeltrucs worden op hun beurt weer gebruikt door criminelen om zogenaamd hulp te bieden.

Iedereen kan slachtoffer worden, dus ook alle ouderen. Daarom krijgen men via de campagne concrete handelingsperspectieven mee. Op die manier kun je het slachtofferschap zoveel mogelijk voorkomen.

Toch slachtoffer

Is een oudere tóch slachtoffer geworden van criminaliteit? Dan is het belangrijk dat dit bespreekbaar wordt. Ook is het van groot belang dat er aangifte wordt gedaan. Ook hiervoor geeft de campagne tips.

En hoewel de campagne vooral gericht is op senioren, zijn de tips door iedereen te gebruiken. Ook door (klein)kinderen, buren en verzorgers.

Programma

Elke week van september staat in het teken van een andere vorm van criminaliteit. We zetten het even op een rijtje.

  • Week 36 (1 tot en met 7 september) – Meekijken bij pinnen
  • Week 37 (8 tot en met 14 september) – Babbeltrucs
  • Week 38 (15 tot en met 21 september) – Hulpvraagfraude
  • Week 39 (22 tot en met 28 september) – Phishing

Online worden er elke week nieuwe voorlichtingsfilmpjes over het thema geplaatst. Deze filmpjes hebben Kees Hulst in de hoofdrol. Vele partijen sluiten zich aan bij de campagne door het materiaal te verspreiden via hun kanalen. Denk aan ouderenbonden, de politie, banken, Slachtofferhulp Nederland en nog veel meer.

Webinar

Op elke dinsdag in september is er om 10.30 uur een webinar. Ook deze is te vinden op de website van de campagne. De webinars worden gepresenteerd door Catherine Keyl. Een panel van inhoudelijk experts spreekt over het thema van die week.