Veel Nederlanders zijn moe door de corona-crisis

Foto: Afbeelding van Виктория Бородинова via Pixabay

De impact van de corona-crisis is niet alleen op economisch gebied voelbaar. Ook fysiek en mentaal doet het veel bij mensen.

Steeds meer mensen hebben last van vermoeidheid na het maandenlang thuiswerken. Ook het thuisonderwijs en het omgaan met onzekerheden en stress is een grote factor. Om nog maar te zwijgen aan alle online werelden die erbij zijn gekomen, waaronder vergaderingen.

Hoe zorg je ervoor dat je deze zomer weer een beetje in een routine komt? Het zou fijn zijn om weer wat fitter, vitaler en meer gefocust te zijn!

Ingrijpend

De afgelopen tijd is voor veel mensen slopend geweest. Al het multitasking en de welbekende ballen in de lucht houden eisen nu hun tol. Nederlanders zijn moe en klagen over concentratieproblemen. Zou het kunnen dat de corona-crisis veel ingrijpender is geweest dan we tot nu toe hebben toegegeven? Wellicht hebben we daar niet eens de tijd voor gehad. We waren tenslotte te druk met alle nodige aanpassingen en veranderingen.

Luister naar je lichaam

Kortom, ons brein heeft rust nodig en ons lichaam vraagt om aandacht. We moeten daar wat beter naar luisteren, dat is een kunst die we vergeten lijken te zijn. Hoe vaak gaan we naar de wc als we moeten? Drinken we wel genoeg? Stoppen we met eten als we voelen dat we genoeg hebben gehad? En gaan we naar bed als we moet zijn? Ons lichaam praat de hele tijd met ons, ook als het wat beweging nodig heeft. Zijn we bereid om te luisteren naar de waarheid die het altijd spreekt?

Slapen

Neem slapen als voorbeeld. Het is een belangrijk onderdeel van onze routine. Maar we doen het eigenlijk toch te weinig. Dat niet alleen, we nemen vaak onze hele dag mee naar bed. Dat zorgt er alleen maar voor dat je nóg uitgeputter wakker wordt.

Wil je de kwaliteit van je slaap verbeteren? Kijk dan naar je dag en hoe je hier invulling aan geeft. Welke keuzes maak je? En dan vooral in de avond. Zet de tv een keer uit, klap die laptop dicht en maak een wandeling. Ook helpt het om op een vast tijdstip naar bed te gaan.

Ga niet sporten vlak voor het slapen, want dit verhoogt je adrenaline niveau. Vermijd koffie en alcohol en luister naar je lichaam. Is het moe? Ga dan naar bed. Er zijn ook rustgevende middelen die kunnen helpen.

Bouwen aan routine

Voor het opbouwen van een routine kun je deze zomer alvast oefenen met een vast slaapritme. Ga op hetzelfde tijdstip naar bed en kom er op een vast tijdstip ook weer uit. Het is in het begin even wennen, maar je merkt al snel de positieve effecten ervan.

Zorg er daarnaast ook voor dat je elke dag voldoende beweging krijgt. Maak twee keer per dag een wandeling of pak de fiets. Geniet weer even van het buiten zijn.

Eten en drinken

Belangrijk zijn ook het eten en drinken. Vooral suiker en koolhydraten, of nog preciezer voedingsmiddelen met gluten, kunnen een moe en futloos gevoel geven. Gluten kunnen ook een opgeblazen gevoel veroorzaken.

Wil je in de vakantie eten waar je zin in hebt, omdat het vakantie is? Geen goed idee. Zet jezelf op een voedingsprogramma waarin je bepaalde voedingsmiddelen laat staan. Op die manier kun je goed uitzoeken wat die voeding met je lichaam doet. Eten en drinken hebben een grotere impact dan we willen toegeven.