Het hebben van een eigen oprit is van grote invloed op de bereidheid van Nederlanders om elektrisch te gaan rijden.
Zij kunnen dan immers met een eigen laadpaal goedkoop opladen, bijvoorbeeld met de stroom van hun eigen zonnepanelen. Een alternatief hiervoor is een laadkabel over de stoep, wanneer de auto voor de deur geparkeerd wordt. Uit een inventarisatie van energiebedrijf Zonneplan blijkt dat precies de helft van de Zuid-Hollandse gemeenten dit toestaan. Dat is aanzienlijk meer dan in veel andere provincies.
Opladen over de stoep kan met behulp van een kabelmat, speciale kabelgoottegels of een laadarm die over de stoep hangt. Dat laatste is alleen in de gemeente Zuidplas toegestaan. Het gebruikmaken van zogeheten kabelgoottegels daarentegen, waarbij de laadkabel verzonken is in de stoep, wordt gefaciliteerd door maar liefst 21 Zuid-Hollandse gemeenten.
Op Goeree-Overflakkee heeft 13,2 procent van de huishoudens een eigen laadpaal. Daarnaast is er één (semi-)publieke laadpaal beschikbaar per 30 huishoudens. En volgens Zonneplan mag je dus ook met een kabelgoot een kabel over de stoep naar de auto laten lopen om de auto op te laden. Maar juich niet te vroeg, de gemeente is namelijk nog bezig met een laadvisie. Daarin worden regels vastgelegd over het opladen van elektrische auto's. Deze laadvisie is er dus nog niet en dus is ook het laden met een kabelgoot in de stoep nog niet toegestaan.
Het voordeel van thuis kunnen opladen ten opzichte van de openbare laadpaal is aanzienlijk. Met 18.200 kilometer per jaar en een verbruik van 187 Wattuur per kilometer betaal je aan de ‘straatlaadpaal’ 1530 euro per jaar. Dat is uitgaande van een gemiddeld tarief van 45 cent per kWh, wat in de praktijk weer sterk verschilt per locatie en zelfs afhangt van welke laadpas je gebruikt.
Thuisladen daarentegen is veelal aanzienlijk voordeliger. Zo bedraagt het gemiddelde tarief met een vast of variabel contract momenteel 28 cent, wat leidt tot een kostenpost van 952 euro. EV-rijders die gebruikmaken van een dynamisch contract, betaalden bij Zonneplan de afgelopen twaalf maanden gemiddeld 22 cent. Zij zouden per jaar dus 748 euro kwijt zijn geweest aan het opladen van hun elektrische auto. Vrijwel alle thuisladende elektrische rijders hebben bovendien zonnepanelen en kunnen een groot deel van het jaar dus zelfs gratis laden.