In januari 2020 werd met veel enthousiasme begonnen aan het elektrisch goederenvervoer op het eiland. Echter komt dat
project nu ten einde.
Het eerste jaar was succesvol, maar helaas verliesgevend. En dus is besloten het initiatief voorlopig stop te zetten. De markt is er nog niet rijp voor, zo blijkt na aanvullend onderzoek.
Koudwatervrees
Drie bedrijven zijn gestart met het initiatief, met hulp van een gemeentelijke bijdrage. VDH, Nagtvlugt en
Coöperatie Deltawind hebben geïnvesteerd in het project. Er kwam een locatie, er werd een bus aangeschaft en personeel werd betaald. Dit onder het motto ‘als je niet begint wordt het nooit wat’.
Het enthousiasme op het eiland was groot en diverse partijen spraken hun medewerking uit. Toch kozen de meeste ondernemers er niet voor om de overstap te wagen. Mogelijk heeft de onzekerheid van corona daar ook aan bijgedragen. Door met één bus te starten kon er ook onvoldoende service worden geboden, zo bleek al snel. Opschalen was voor de drie investeerders echter alleen een optie als zeker zou worden dat toezeggingen zouden worden waargemaakt. Dat gebeurde niet, lokaal niet en landelijk ook niet. Daarbij liet ook het aanvullende onderzoek zien dat dit op afzienbare termijn niet verwacht wordt.
Beleid noodzakelijk
Ook blijkt uit dat onderzoek dat veel leveranciers en pakketdiensten pas overstappen op elektrisch als ze niet anders kunnen. Dat betekent dat fossiel vervoer eerst verboden moet worden. Dat is al in bepaalde steden gedaan met de milieuzones. Hiervoor zijn de overheden aan zet.
Coöperatie
De
Goederenhub is een coöperatie: een groep mensen die bereid is te investeren in deze startup. De coöperatie zal moeten beslissen over de toekomst van lokaal duurzaam goederenvervoer. Gaat het
plan de ijskast in tot betere tijden? Of wordt de coöperatie opgeheven?