Supermarkten zijn nu bijna 20 procent duurder

Foto: Pixabay; analogicus

We zijn nu gemiddeld bijna een vijfde meer kwijt om onze boodschappenkarretjes te vullen dan elf maanden geleden.

Pasta, brood en zuivel stegen nog meer in prijs dan dat gemiddelde. Dat stelt marktonderzoeker Gfk vast na onderzoek. De prijs van appels en bananen bleef in net geen jaar tijd juist zo goed als gelijk. Norman Buysse is bedrijfsadviseur bij Gfk. Volgens hem doen supermarkten dit uit strategische overweging.

“Bananen zijn voor hen een heel belangrijk product,” vertelt hij. “Ze worden veel verkocht en liggen aan het begin van de supermarkt. De veronderstelling is dat supers met bananen voorzichtig zijn om zo niet als te duur te worden gezien. Maar bijvoorbeeld het transport van bananen is ongetwijfeld duurder geworden.” Andere producten die achterbleven bij de prijsstijgingen waren chocolade en schoonmaakspullen.

Terughoudendheid

Dezelfde terughoudendheid bij prijsverhogingen zorgt ervoor dat de prijsstijging nog niet alle extra kosten van de keten omvatten. “Dan zou de stijging uitkomen tussen de 20 en 30 procent,” aldus Buysse. “Zo zijn er nog lopende contracten en volgen supermarkten de prijzen van hun concurrenten. Er zit altijd een vertragende factor in.”

Pasta, brood en zuivel werd al tussen de 20 en 30 procent duurder. Dat komt door het benodigde graan, dat sinds de oorlog in Oekraïne veel schaarser is geworden. Dat zorgt indirect ook voor hogere prijzen voor onder meer zuivel en vlees. “Niet omdat de melk zelf duurder is geworden, maar het voer van koeien zoals graan en soja wel,” ziet Buysse.

Drie opties

Hij verwacht dat door tekorten aan arbeid, grondstoffen en energie de prijzen nog in hetzelfde tempo kunnen blijven doorstijgen. “Op die belangrijke gebieden zie ik nog niet veel verbetering.”

Consumenten die minder te besteden hebben door bijvoorbeeld de energiekosten, kunnen drie dingen doen. Stap over op huismerken, ga naar een goedkopere supermarkt, of koop minder in de winkel. “Maar de gevolgen voor het consumentengedrag zijn nog best beperkt,” vindt Buysse. Consumenten kochten de afgelopen maanden wel al vaker huismerken en meer bij goedkopere supermarkten.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen