Dit zijn de 4 grootste valkuilen van het online shoppen

Foto: Afbeelding van mohamed Hassan via Pixabay

We zijn in 2020 massaal online gaan shoppen. We bestelden natuurlijk al jaren steeds meer, maar met de lockdown werd online winkelen ineens nóg populairder.

Maar dat online shoppen gaat niet altijd zonder slag of stoot. Er gaat na al die jaren nog steeds veel mis bij het digitaal winkelen. Voor welke valkuilen moet je oppassen?

Het is overduidelijk te danken aan de particulieren dat het zo goed gaat in de postbranche. Volgens de ACM (Autoriteit Consument en Markt) is het aantal zakelijke poststukken gedaald met 8 procent. De hoeveelheid brievenbuspost van consumenten is daarentegen juist met 8 procent gestegen. Het aantal verstuurde pakketten nam met 35 procent toe.

De reviews niet lezen

Voor veel mensen is de coronacrisis een eye-opener geweest. Online shoppen blijkt ontzettend makkelijk en kán een hoop geld schelen. Maar er gaat ook veel mis. Als je online winkels, kan je bijvoorbeeld niet het product bekijken wat je gaat krijgen. Niet fysiek in ieder geval. En 75 euro voor een tablet lijkt misschien een goede deal. Maar het is toch een hoop geld als hij het niet goed doet of snel kapot gaat.

Het is dus belangrijk om vooraf de reviews te lezen. Check ook eventuele consumentenonderzoeken. En het is uiteraard verstandig om dat niet op de website zelf te doen. Maar zoek even naar een onafhankelijke reviewpagina. Er zijn aardig wat websites waar je zonder account eindeloos veel reviews vinden.

Onbetrouwbare webshops

Vervolgens moet niet alleen het product goed zijn, maar ook de webshop. Je hebt natuurlijk niets aan een extreem goed werkende budget-tablet als die nooit bezorgd wordt. En het is ook een beetje jammer als dat leuke verjaardagscadeautje twee weken te laat is.

Het regende het afgelopen jaar klachten over webshops die beloftes niet nakwamen. Vooral de levertijden vallen nogal eens tegen. Maar ook gaan ze niet altijd even netjes om met annuleringen of retourtjes. Ze kunnen soms vreselijk slecht bereikbaar zijn. Dat blijkt wel uit de klachten die de ACM vorig jaar ontving over webwinkels.

Die problemen kun je in de meeste gevallen vermijden door je te verdiepen in de webwinkel. Want ook daarover zijn reviews te vinden. Let daarnaast ook op of ze een webwinkel-keurmerk hebben. Check of je achteraf mag betalen en of ze telefonisch bereikbaar zijn. Oplichters hebben niets aan een betaling achteraf en hebben al zeker geen telefonische helpdesk. Wist je trouwens dat je via de website van de politie ook kunt zien of een website al is aangemeld als nep?

Slecht functionerende bezorgdiensten

Overigens ligt het probleem met de levertijden lang niet altijd aan de winkel. Ook de bezorgdienst moet natuurlijk meewerken. PostNL is hierin de grootste van het land. Zij kwamen de laatste tijd regelmatig ongelukkig in het nieuws.

Los van extreme vertragingen tijdens de feestdagen, raakten ze onlangs nog veel examenpost kwijt. Ook is het bekend dat de arbeidsvoorwaarden van de zogenaamd zelfstandige bezorgers niet bijzonder goed zijn. In april stapte een groep postbezorgers om die reden nog naar de rechter.

Te weinig betalen

Het ligt dus lang niet altijd aan de winkels of het product als de winkelervaring tegenvalt. Gelukkig doen veel webwinkels het ontzettend goed. Het is vooral belangrijk om goed te letten op wat en waar je bestelt. Vraag je altijd af of die euro minder wel echt de moeite waard is.

Want laten we wel wezen. Winkels waar je naartoe kunt, waar je fysiek geholpen wordt, waar goed en snel gereageerd wordt, die hebben ook meer onkosten. Als je dat allemaal wilt, is het niet meer dan terecht dat je daar aan bijdraagt. Het volk krijgt de leider die het verdient, hetzelfde geldt voor de klant en zijn webwinkel.