We zullen afscheid moeten nemen van Tupperware

Foto: Pixy.org / CC0 Public Domain

Het is tijd om afscheid te nemen van Tupperware. Het bedrijf vertrekt uit Nederland en daarmee zullen er dus ook geen Tupperware Parties meer zijn.

Geen feestjes meer waarbij je wordt overgehaald om bakjes, bekers en wat nog meer te bestellen. De reden van het vertrek zijn te teruglopende verkoopcijfers. En vandaag is het na 60 jaar vertrouwen over en uit.

Verkoopactiviteiten stopgezet

“Na veel beraadslaging, overleg en onderzoek heeft Tupperware Brands de moeilijke beslissing genomen om de directe verkoopactiviteiten in Nederland stop te zetten.” Dat laat Tupperware weten via haar Facebookpagina. Op de Nederlandse website worden klanten al doorverwezen naar de Belgische en Duitse pagina’s. Daar wordt nog steeds personeel geworven, maar dan voor de online verkoop.

Voor de consulenten in Nederland kwam het nieuws als een verrassing. Ze reageren dan ook verbijsterd en verdrietig op het nieuws. Zij kregen de mededeling nog tot zondagavond 28 februari hun bestellingen te kunnen doorgeven. Die worden dan volgende week nog geleverd.

Al voor corona problemen

In de Verenigde Staten ligt Tupperware onder vuur. De bazen in Orlando zouden daar de aandeelhouders hebben bedrogen. Ook zouden ze de wet hebben overtreden. Begin vorig jaar bleek dat er was gesjoemeld met de boekhouding in Mexico. Daarna verloor het bedrijf bijna de helft van de beurswaarde. Vervolgens kwam daar ook nog eens de coronapandemie overheen.

Tupperware werd in 1944 opgericht door Earl Tupper. Hij was de uitvinder van de luchtdicht af te sluiten kunststofbakjes. Die bakjes zijn perfect voor het bewaren van voedsel. Met zijn Tupperware Plastics Company was hij een pionier in het gebruik van polyethyleen voor huishoudelijke toepassingen.

Household name

De eerste jaren waren de producten te koop in warenhuizen, ijzerwinkels en andere handelszaken. In 1948 introduceerde rechterhand Brownie Wise de Tupperware Home Party. Via die weg werden de voordelen van de producten goed in beeld gebracht bij de consument. Dat bleek een doorslaand succes en uiteindelijk werd dat het enige verkoopkanaal.

De consulenten combineerden een liefde voor Tupperware met de gezelligheid van bijeenkomsten. Generaties van (huis)vrouwen zijn ermee opgegroeid. En vooral in de jaren ’70 was er dan ook geen huis te vinden zonder Tupperware producten.