Rien Peeman leefde voor zijn gezin en de zaak

Foto: Sam Fish

Een afscheid is nooit fijn, al helemaal niet in coronatijd waarin niemand dichtbij je mag komen. Dat was dan ook precies waar Marja Peeman en haar gezin tegenaan liepen toen hun lieve man en vader Rien kwam te overlijden op zaterdag 30 januari.

Door Sam Fish

Maar in een tijd waarin niet veel mogelijk is, blijken mensen erg creatief te worden. Zo ook het gezin. “Rien was geliefd, door heel veel mensen. Dus we wisten dat we iets moesten verzinnen voor de uitvaart. We wilden mensen heel graag de kans geven om afscheid van hem te nemen,” vertelt ze.

Drive-through

Het werd uiteindelijk een drive-through condoleance, naar het idee van dochter Anne-Fleur. Dit allemaal bij Riens eigen bedrijf Tegelhandel Peeman. De straat werd afgezet door verkeersregelaars en er werd een mooie tent opgezet voor de winkel in Sommelsdijk. Zowel Happy Music als begrafenisverzorging J. van der Slik hebben ervoor gezorgd dat de mensen op een persoonlijke manier afscheid konden nemen.

“Er zijn uiteindelijk ruim 100 auto’s langsgereden. Ik kan je vertellen dat dat heel fijn voelt. Daaraan merk je echt dat we een mooi mens zijn verloren. Ik ben dankbaar dat zoveel mensen nog afscheid konden nemen,” zegt Marja. “We konden mooi de tijd nemen voor iedereen en het was echt heel goed geregeld.”

Rien

Rien Peeman mocht slechts 66 jaar worden, maar hij was wel iemand die er geen gras over liet groeien. “Dat was vooral te zien in onze relatie,” vertelt Marja lachend. “Ik werkte bij de Rabobank en hij was klant bij ons. Op een dag stond hij bij mij aan de balie en we waren allebei meteen verkocht. Op 7 juli 1991 werden we verliefd en kregen we meteen verkering. Op 8 augustus 1991 waren we verloofd en op 7 februari 1992 zijn we getrouwd. We wisten gewoon meteen dat het goed zat.”

Samen kregen ze twee dochters: Priscilla (24) en Anne-Fleur (17). Zij kwamen allebei op 16-jarige leeftijd ook binnen het bedrijf werken. Priscilla en Anne-Fleur hebben in de laatste weel van het ziekbed van Rien zelfs de hele showroom samen gerund. “Zijn gezin en het bedrijf waren alles voor hem. Als de meiden hem nodig hadden, dan stond hij voor hen klaar. Of het nu grote dingen waren of hen simpelweg ergens naartoe brengen, hij deed het. Rien was een geweldige man. En ik zeg dat niet omdat ik zijn vrouw ben, want ik denk dat iedereen het wel kan beamen. Rien was zorgzaam, lief, grappig, recht door zee en stond altijd voor iedereen klaar.”

Tegelhandel Peeman

Iedereen kan terecht bij Tegelhandel Peeman in Sommelsdijk. Van de kleine particulier tot de grote zakenman, er is voor iedereen wel iets dat bij hen past. “Hij heeft de zaak in 1983 in zijn eentje opgestart en het ging pijlsnel de goede kant op. Niet veel later leerde ik hem kennen en ben ik de zaak komen versterken. Hij heeft me meteen meegenomen in de hele tegelwereld. Hij heeft me alles geleerd wat hij wist en kon. Hij gooide me in het diepe en hij wist dat ik mijn hoofd boven water kon houden. Hij had echt het volste vertrouwen in mijn kunnen, al heel snel.”

En dus is het bedrijf ook na Riens overlijden in goede handen. “Rien was al een tijd lang ziek. We runden het samen op onze allerbeste vermogen, we waren een geolied team. Omdat Rien mij zo goed heeft ingewerkt is daar dus eigenlijk niets van te merken. En dat laten we zo. Er verandert niets in en aan de zaak. Rien was trots op zijn damesteam en we gaan er met z’n drieën voor zorgen dat hij trots op ons blijft.”

Jubileum

Over twee jaar bestaat de zaak 40 jaar, een mooi jubileum om bij stil te staan. De drie Peeman-dames proberen het bedrijf volledig voort te zetten zoals klanten dat gewend zijn. Dat is de afgelopen weken ook wel gebleken, want het was goed druk in de zaak. “We hopen dat de coronamaatregelen snel versoepelen,” zegt Marja. “We ontvangen graag iedereen in de winkel, maar natuurlijk wel volgens de regels. Op afspraak en met anderhalve meter afstand is er een hoop mogelijk. We staan gewoon klaar voor onze klanten. Zij zijn degene voor wie én door wie we de zaak draaiende houden. Zonder klanten zijn we nergens en daar willen we iedereen dan ook enorm voor bedanken.”