Vegetarisch zit in de lift, vooral door jongeren

Foto: Afbeelding van MrJayW via Pixabay

Ruim een derde (38 procent) van de Nederlanders denkt dat het merendeel van de bevolking over 30 jaar vegetarisch eet.

Door Hedwig Heeren

Nederlanders eten nog steeds veel vlees. De helft doet dit bijna dagelijks tijdens de avondmaaltijd. Toch is de helft van de vleeseters bereid om in de toekomst te minderen.

Onderzoek

Dat is de voorspelling van supermarktketen Albert Heijn. Dit doen ze op grond van een onderzoek dat gehouden is door Kien. Ruim 1200 mensen hebben meegedaan aan het onderzoek in het kader van de jaarlijkse Vega Favorieten-campagne. Vooral de jongere generatie tussen de 18 en 29 jaar (3 procent) staat hier ‘significant voor open’. Meer dan de respondenten van 30 jaar en ouder (45%).

Twee derde van de Nederlanders is er dan ook van overtuigd dat de volgende generatie zich bewuster is van de voordelen van vegetarisch eten. Ze begrijpen de negatieve impact die vlees op de wereld heeft (47%).

Vaste gewoonten

Samen met gezondheid en dierenwelzijn is dat een reden om te minderen. Toch eet nog steeds zo’n 94 procent van de bevolking vlees. En dat zit verankerd in gewoonten.

  • Mensen beschikken over een groter scala aan vlees- dan vegetarische recepten (72 procent);
  • Zij zijn ervan overtuigd dat gematigd vlees eten gezond is (72 procent);
  • Ze vinden het lekkerder smaken dan een vegetarisch gerecht (54 procent);
  • En ook gemak speelt een rol: ruim de helft vindt het eenvoudiger om een smaakvolle vleesmaaltijd te bereiden dan een lekker vegetarisch alternatief (48 procent).

Maar er is nog een laatste drempel. Bij de meeste respondenten (63%) zit het vlees vaak verwerkt in hun favoriete gerecht. Denk aan stamppot met rookworst, spaghetti met gehaktballetjes of roti met kip.

Vega Favorieten

Albert Heijn bundelt daarom jaarlijks de krachten met Unilever en de Nationale Postcode Loterij. Met de Vega Favorieten-campagne willen ze Nederland inspireren om de favoriete maaltijd eens vegetarisch te maken.

Als heel Nederland één dag per week de avondmaaltijd vegetarisch maakt, zouden we samen 23.800.000 kilo CO2 besparen. Dat staat gelijk aan 141 miljoen kilometer rijden in een gemiddelde personenauto. Dat zijn bijna 3500 rondjes om de aarde.

Kinderen

De helft van de door Kien ondervraagde ouders gaf aan dat hun kinderen een vleesgerecht vaak lekkerder vinden. Veel ouders vinden het echter wel belangrijk dat kinderen weten waar vlees vandaan komt. Ook vertellen ze de impact van het eten van vlees op het milieu.

Een derde van de ouders wil graag dat hun kinderen opgroeien met vegetarisch eten. En bij één op de vijf ouders werd er door de kinderen wel eens om gevraagd.

Vleesvervangers

De verkoop van vleesvervangers is verdubbeld ten opzichte van een aantal jaren geleden (2016). “Toch zien we dat er nog steeds veel drempels zijn voor mensen om minder vlees te eten. Deze barrières willen we helpen te doorbreken,” zegt Anita Scholte op Reimer. Zij is directeur Kwaliteit en Duurzaamheid bij Albert Heijn. “Daarom laten we met de campagne ook expliciet zien wat de CO2-besparing is als je vaker vegetarisch eet. Samen met heel Nederland kunnen we echt impact maken.”

Cadeaukaarten

De Nationale Postcode Loterij stuurt een cadeaukaart van € 12,50 naar alle leden. Dat zijn er ruim 3 miljoen in heel Nederland. Zij kunnen bij Albert Heijn ingrediënten halen voor één van de twaalf Vega Favorieten. Dat zijn de favoriete maaltijden van Nederland, maar dan vegetarisch. Bijvoorbeeld met vleesvervangers van De Vegetarische Slager of de vega-producten van Unox of Albert Heijn.

Ook kunnen consumenten kiezen voor de Vega Favorieten-inspiratiedoos. De actie is begonnen op maandag 26 oktober en loopt nog tot en met zondag 15 november. De cadeaukaart is te besteden in de ruim duizend winkels van Albert Heijn.