#KraakDeCrisis – Kom sterker uit deze corona-tijd

Foto: #KraakDeCrisis

De grootste online crowdsourcing-actie van Nederland is gestart; #KraakDeCrisis. Deze actie moet ervoor zorgen dat Nederland sterker uit de corona-crisis komt.

#KraakDeCrisis is opgestart door een groep jonge ondernemers die de huidige crisis zien als hét moment om er sterker uit te komen. Hoe kan de ontregeling van nu een aanzet doen tot positieve verandering op lange termijn?

Dat is de zoektocht die #KraakDeCrisis heet. Het is een zoektocht naar initiatieven die de maatschappij structureel duurzamer en socialer maken. En tegelijkertijd wordt de werkgelegenheid gestimuleerd. De ideeën moeten één van de groepen die momenteel financieel het hardst geraakt wordt, vooruit helpen. De Nederlandse ondernemer dus.

Mooie initiatieven

“We zien momenteel zoveel bijzondere initiatieven ontstaan waarmee ondernemers de crisis tegen gaan. Maar waarmee we ook duurzamer en socialer worden,” zegt Roos Jansen. Zij is social entrepreneur en één van de aanjagers van #KraakDeCrisis. “We maken massaal minder rij- en vlieguren en zorgen beter voor de kwetsbaren in onze samenleving. In deze disruptie zit veel potentie.”

“Op dit moment wordt de veerkracht van individuele mensen en van de samenleving als geheel, enorm op de proef gesteld,” zegt Paulien Bongers. Paulien is Director Prevention Work & Health TNO én partner van #KraakDeCrisis. “Maar diezelfde veerkracht gaat uiteindelijk ook leiden tot innovatieve doorbraken. Wij laten zien dat we daartoe in staat zijn. Laten we zo, samen met #KraakDeCrisis, ook de kansen benutten om er op de lange duur beter en sterker uit te komen.”

Hoe werkt het?

Via de website www.kraakdecrisis.nl kunnen deelnemers tot en met 3 mei hun idee indienen. Het publiek bepaalt de 10 beste inzendingen. Deze inzendingen gaan onder begeleiding in 5 dagen hun idee door ontwikkelen.

De finalisten pitchen op 8 mei om 20.00 uur hun concept tijdens een openbare livestream. De jury bestaat uit financiers, succesvolle ondernemers en experts op het gebied van duurzame verdienmodellen. Zij kiezen de 3 beste ideeën en maakt direct de winnaar bekend.

#Kraakdecrisis streeft ernaar om de winnaars 5.000 euro budget te bieden om hun initiatief door te ontwikkelen voor de lange termijn.

#Kraakdecrisis zoekt partners!

Meer weten over #Kraakdecrisis en mogelijkheden om als jury of partner op te treden? Bekijk dan de website.