Wat doe jij met je tv-abonnement in dure tijden?

Foto: PR Prijsvergelijken.nl

We kijken allemaal kritisch naar prijzen op dit moment. Maar 90 procent van ons kijkt ook kritisch naar abonnementskosten.

Dit blijkt uit onderzoek van Prijsvergelijken.nl. Waar het snelst op bezuinigd wordt? Dat is het abonnement op televisie. Bijna een derde zegt hun traditionele tv-abonnement te stoppen als ze moeten bezuinigen. Ruim een kwart van de respondenten zegt de streamingsdiensten als eerst te stoppen. Maar alleen als dit echt nodig is. Muziekdiensten als Spotify volgen op de derde plek.

Lager bijstellen

De grootste reden voor het opzeggen is het te weinig gebruiken van de dienst. 70 procent zou een abonnement opzeggen als dit het geval is. 24 procent kijkt liever naar een andere oplossing, bijvoorbeeld het lager bijstellen van het abonnement. Besparen op internet? Dat zou voor 89 procent een oplossing zijn. Zij zouden overstappen naar een andere provider als dat goedkoper was.

Ondanks alles blijven internet- en tv-providers stunten met hun prijzen. Dit alles om nieuwe abonnees te lokken. Suzanne van Steenbergen werkt bij Prijsvergelijken.nl. Zij ziet dat het ‘gevecht’ om de tv- en internetgebruikers gaande is. “Bij sommige providers krijg je nu zelfs flinke kortingen tijdens de eerste zes maanden. Dit ga je in positieve zin echt wel merken in je portemonnee als je overstapt.”

Het juiste moment

Van Steenbergen raadt dan ook aan om elk jaar over te stappen van provider. Dit levert namelijk flinke korting op. “Blijf om je heen kijken,” zegt ze. “Zeker wanneer je al lang bij dezelfde provider zit. Kijk eens wat hetzelfde abonnement bij een andere provider kost. Grote kans dat deze mede door de korting voor nieuwe abonnees goedkoper is. Wil je echt bij je huidige provider blijven? Pak je telefoon en misschien kun je wel wat korting afdwingen omdat je al jaren klant bent. Vaak is er voor vaste klanten wel iets mogelijk.”

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen