Er zijn vorig jaar meer verkeersovertredingen opgemerkt dan in 2020. Het gaat om meer dan 8 miljoen overtredingen. Dat zijn er meer dan in 2020.
Veel van deze (snelheids)overtredingen werden 'technisch' gezien. Dat wil zeggen dat het geregistreerd werd door een flitspaal of trajectcontrole. In het jaaroverzicht van Wahv (Wet administratiefrechtelijke handhaving verkeersvoorschriften) staat dat vorig jaar 8.024.118 verkeersovertredingen zijn vastgelegd. Daarbij gaat het onder meer om te hard rijden, door rood rijden en de telefoon in de hand achter het stuur. In 2020 lag dit aantal op 7.779.461 overtredingen.
Het verschil tussen de twee jaren ligt onder meer aan corona. In 2020 deed de overheid namelijk een oproep om zoveel mogelijk thuis te blijven vanwege de pandemie. Een jaar later gingen weer meer mensen de weg op.
De stijging heeft ook te maken met de inzet van technische middelen. Zo werden ruim 7,5 miljoen overtredingen opgemerkt doordat een kenteken werd geregistreerd. Dat zijn er 300.000 meer dan in 2020. Ook nam de politie in de tweede helft van 2021 de MONOcam tegen handheld bellen in gebruik.
Het aantal bekeuringen doordat agenten bestuurders staande hielden nam af. Eerder waren dat 556.304 bekeuringen, vorig jaar waren dat er 499.375. Dit heeft onder meer te maken met de grote politie-inzet die gevraagd werd tijdens de coronacrisis. Politiemensen waren elders ook hard nodig.
De meeste boetes waren voor mensen die met een te hoge snelheid reden; 6.641.936. In 2020 waren dit 6.364.857. Het gros werd geconstateerd met handhaving op kenteken. Flitspalen en mobiele radarsets registreerden respectievelijk 2,8 miljoen en 1,5 miljoen hardrijders. Het aantal overtredingen bij trajectcontroles kwam net boven de 2,1 miljoen uit.
Het gemiddelde boetebedrag voor een verkeersovertreding was € 81,15 (€ 81,38 in 2020). Voor te hard rijden lag dit gemiddelde bedrag op € 63,60 (€ 64,19 in 2020).