Cybercriminelen vaker actief als Belastingdienst

Foto:

Cybercriminelen proberen mensen steeds vaker geld afhandig te maken via e-mail of app- en sms-berichten uit naam van de Belastingdienst.

Dat meldde de organisatie zelf vorige week. Zo kreeg de Belastingdienst vorig in 2020 162.624 meldingen binnen over cybercrime. In 2017 waren dat er nog ongeveer 7700.

De Belastingdienst spreekt van ‘een groeiend fenomeen’ en een ‘zorgwekkende ontwikkeling’. Slachtoffers worden soms financieel hard geraakt door deze vorm van fraude. Ook beschadigt deze praktijk het vertrouwen van mensen, aldus de organisatie.

Niet op ingaan

Mensen moeten nooit ingaan op berichten via sms, WhatsApp, e-mail of telefoon die zogenaamd afkomstig zijn van de Belastingdienst. De toon van de nepberichten is namelijk vaak dreigend en dwingend. Ze vragen je onmiddellijk een overboeking te doen, of anders…, zo benadrukt de fiscus.

De dienst doet er naar eigen zeggen alles aan om de praktijken tegen te gaan. Het lukt steeds beter om criminelen voor te zijn. “Door snel ingrijpen zijn er in 2020 op verzoek van de Belastingdienst 265 bankrekeningen en ruim 1600 telefoonnummers geblokkeerd. Ook zijn honderden websites (op tijd) offline gehaald.”

Phishing

Die appjes, sms’jes en e-mails komen niet alleen van de Belastingdienst. Er komen ook vaak berichtjes van een bank binnen over het verlopen van je bankpas. Trap hier niet in. Een belangrijke herkenningsmogelijkheid is het feit dat de bank nooit vraagt om je pas op te sturen. Ook vragen ze je nooit om in te loggen via een specifieke link.

Twijfel je aan de echtheid van een e-mail, sms, WhatsAppje of zelfs een brief? Neem dan contact op met je bank. Niet via het nummer dat wordt meegestuurd in het bericht, maar het nummer dat echt bij de bank hoort.