Startblok Oude-Tonge wint landelijke MediaMasters

16 nov 2021, 13:14 Onderwijs
img 20211115 wa0010
PR obs Het Startblok

Een geweldige winst voor groep 7 van Het Startblok uit Oude-Tonge. Zij mogen zich de ‘Meest mediawijze klas van Nederland’ noemen!

De klas streed samen met meer dan 7000 andere klassen om de felbegeerde titel van de elfde editie van MediaMasters. De spannende serious game is een initiatief van Netwerk Mediawijsheid. Het gaat over de kansen en gevaren van de (digitale) media. En het is speciaal gemaakt voor groepen 7 en 8 van de Nederlandse basisscholen.

Ricardo Sint Nicolaas is leerkracht van de winnende klas en is enorm trots. “Ons hoofddoel was om groep 8 in te maken,” vertelt hij. “We hadden nooit verwacht dat we heel Nederland achter ons zouden laten!”

MediaMasters

De elfde editie van de wedstrijd vond plaats van 4 tot en met 12 november. Het is een vast onderdeel van de Week van de Mediawijsheid. Aan de landelijke wedstrijd deed een recordaantal van 160.000 leerlingen mee. Dat zijn leerlingen van groep 7 en 8 van het regulier en speciaal basisonderwijs. Zij bouwden spelenderwijs basiskennis op over mediawijze onderwerpen. Denk aan WhatsApp, privacy, gamen, cybercriminaliteit, online pesten, nepnieuws en nog veel meer.

Een week lang probeerden de leerlingen op school en thuis zoveel mogelijk punten te verdienen. Dit deden ze door samen MediaMissies te volbrengen en uitdagingen aan te gaan. Na een spannende finaledag bleken de 24 leerlingen uit Oude-Tonge de meeste punten te hebben gescoord.

Geen foto’s delen zonder toestemming

“De kinderen waren erg gemotiveerd,” vertelt Ricardo. “Ze hebben voor alle opdrachten hun stinkende best gedaan. Ook de moeilijkste opdrachten hebben ze volbracht.” Dat MediaMasters kinderen in beweging brengt, hebben ze in de klas zelf ervaren. “Na de MediaMissie over privacy heeft een aantal kinderen aan hun ouders gevraagd om niet meer zonder toestemming foto’s van hen te delen op Facebook. Dat is heel knap. De klas heeft daarnaast ook veel opgestoken van simpele tips. Bijvoorbeeld dat je online nooit je echte geboortedatum moet invullen. Dat is iets wat ik zelf tot vorige week zelf nog deed.”

De meest mediawijze klas

MediaMasters werd ook gespeeld in het speciaal (basis)onderwijs. Alle clusters konden hieraan mee doen. Dus ook dove of slechthorende kinderen uit cluster 2. Speciaal voor hen waren de afleveringen ondersteund met gebarentaal en ondertiteling. Daarnaast was er voor slechtziende of blinde kinderen voor het eerst een variant beschikbaar met audiodescriptie.

De winst van de speciaal onderwijs-competitie is voor bovenbouw 2 van de Aventurijn uit Volendam.

Hoopgevend

“De landelijke spelresultaten zeggen altijd veel over de basiskennis van de kinderen,” zegt Sarah Hijmans. Zij is producent en eindredacteur van MediaMasters. “Sowieso is het fantastisch om te zien hoe enthousiast er dit jaar gespeeld is. Qua resultaten zien we dat er veel goede antwoorden gegeven zijn. Opvallen was bijvoorbeeld dat leerlingen goed doorhadden welke video echt was, en welke niet. Er waren namelijk deepfake-video’s gemaakt met de app Wombo. Ze zagen meteen dat er iets mis was met de mond van de persoon in beeld. En het haar bewoog niet mee met het gezicht. Het is hoopgevend dat een generatie die opgroeit met deze technieken, ook beter is in het herkennen van beeldmanipulatie.”

Aan de andere kant hadden leerlingen meer moeite met het herkennen van phishing-mails. “Dat is niet gek natuurlijk,” zegt Sarah. “Ook voor volwassenen is phishing een groot probleem. Het is dus heel goed dat kinderen al op jonge leeftijd oefenen met het herkennen ervan. Tot slot zien we ieder jaar dat het onderwerp ‘online gedrag’ veel oproept bij leerlingen en leraren. Het is belangrijk om te blijven benadrukken dat je geen dingen online moet zeggen die je ook niet in het echt tegen elkaar zou zeggen.”

De rest van het schooljaar

Dat de competitie erop zit, betekent niet dat het hier klaar is voor de kinderen. MediaMasters gaat gewoon door met individuele ThemaMissies en Klassengesprekken. De ThemaMissies zijn ingebracht door meer dan 50 verschillende netwerkpartners. Deze zijn het hele jaar door op ieder moment beschikbaar. Ze zijn dus ideaal om mee te geven als huiswerk of als zelfstandige opdracht op school.