Leren over Watersnoodramp met Minecraft

Foto: PR House of Esports

Op vrijdag 20 januari was House of Esports aanwezig op de Nobelaer in Oude-Tonge. Hier leerden de kinderen op spelenderwijs over de Watersnoodramp.

In het kader van de ramp was Goeree-Overflakkee nagebouwd in Minecraft. Zo konden leerlingen het spel Minecraft Floods spelen. ’s Ochtends was groep 8 aan de beurt en ’s middags mocht groep 7 spelen. Dat begon met een potje Kahoot dat volledig in het teken stond van de ramp en de Deltawerken.

“Het was mooi om te zien dat er al zoveel kennis aanwezig was,” laat de organisatie weten. “Ze wisten dat zeearmen niet de armen van een zeemeermin zijn. En het enthousiasme groeide nog meer toen ze Minecraft mochten spelen.”

Het spel

Acht groepen van drie leerlingen gingen aan de slag. Het water stroomde door de doorgebroken dijken. Leerlingen moesten samenwerken om de zandzakken te vinden waarmee ze de dijken konden versterken. Maar ook waren er blokken nodig om nieuwe dijken te bouwen. Intussen zaten er mensen op daken en waren er dieren in nood.

Er werd veel overlegd over hoe de leerlingen de mensen van de daken konden halen. Zij moesten naar hoger gelegen gebieden gebracht worden. De kinderen gingen volledig op in het spel en ze waanden zich even in het verleden, op 1 februari 1953.

Creativiteit

De creativiteit was groots. Er werden geweldige bruggen en nieuwe dijken en keringen gebouwd. Er werd zelfs een nieuw Deltaplan verzonnen waarmee de link naar de toekomst en de klimaatverandering werd gelegd. “Het was ongelooflijk om te zien hoe serieus de kinderen omgingen met het spel. Na ruim 2,5 uur wilden ze nog niet stoppen. Ze vroegen of Minecraft vaker ingezet kon worden,” vertelt de organisatie. “De spanningsboog werd enorm opgerekt en ook docenten zagen veel mogelijkheden voor de toekomst.”

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen