Themaweek Gamification in school op rkbs de Nobelaer

Foto: House of Esports

Op vrijdag 9 juli was op rkbs de Nobelaer in Oude-Tonge het jaarafsluitende zomerfeest. Dit ging gepaard met de E-sportive Game Experience.

De hele week stond voor alle klassen in het teken van gamen op basis van de digitale schijf van vijf. Dat zijn de elementen Studie, Sport, Welzijn, Gezondheid en Gamen. Die schijf brengt deze vijf elementen in balans.

Kennismaking

De maandag stond in het teken van de kennismaking met esports in alle klassen. De kleuterklassen kregen programmeerles met de Bee-Bot Robots. Daarnaast maakten ze een Mariopet en speelden ze diverse Mario Games-spellen. En er zaten ook nog wat kleurplaten bij. Groep 3 kreeg de GameGym gymnastiekles en maakte een eigen MarioKart Circuit. Ook mochten ze verschillende spellen spelen op de Nintendo Switch.

Vanaf groep 4 kreeg iedereen een VR-Experience met de VR in Class brillen. Zo hielden ze droneraces en bouwden ze eigen obstakels. Maar ze speelden ook de FIFA Skills in combinatie met FIFA 21. En vergeet ook niet Real Life Fortnite waarbij het spel wordt nagespeeld met Archery Tag pijlen en bogen.

Gamen in de maatschappij

Op woensdag was het tijd voor Gamen in de Maatschappij. Hier kregen de kinderen de digitale schijf van vijf uitgelegd. In een speciale les over slaap werd uitgelegd waarom slapen zo belangrijk is. Daarbij kregen ze tips over hoe je het beste kunt slapen, omdat je anders geen goede esporter kunt worden. Dit is één van de 18 lessen uit het curriculum Gamen in de Maatschappij.

Ook op deze dag waren er nog andere spellen centraal waarbij de kinderen volop konden bewegen. Ze kregen de kans om bepaalde vaardigheden op te doen bij diverse spellen. Zoals samenwerken, omgaan met falen, uitdagingen en succes. Maar ook emoties, winst en verlies, vaardigheden ontwikkelen en hand-oog-coördinatie kwamen aan bod. “Je leert veel cognitieve vaardigheden door gamen,” laat House of Esports weten. “Ook concentratie, aandacht, doorzettingsvermogen en ruimtelijk inzicht worden versterkt. Je zelfvertrouwen wordt groter en je sociale vaardigheden worden beter.”

Plezier

De laatste dag van de spel-week stond in het teken van plezier maken. Zo was er een interactieve GameGymWall voor alle klassen. Ook was er van veel games ook een real-life versie klaargezet. En met hulp vande ouderraad werd MarioParty afgesloten met een disco. Er was lekker eten en ook een grote schuimparty mocht niet ontbreken.

“We gaan zeker kijken hoe we gamification kunnen integreren in ons onderwijsaanbod,” zegt John Damen. Hij is de directeur van de school in Oude-Tonge. “We zien nu al mooie resultaten en vooral veel plezier bij de kinderen. Ze hebben dit jaar niet veel leuks gehad, dus we waren blij dat we zo’n leuke week konden bieden.”

Diploma

Na afloop van de speciale week kregen de kinderen allemaal hun Game Diploma. Vrijwel alle kinderen hopen dan ook op een jaarlijkse herhaling. Op een bord was door leerlingen geschreven dat het een topdag was geweest.