SOPOGO koploper met moderne onderwijstechnologie

Foto: Sam Fish

Technologie krijgt een steeds centralere rol in het onderwijs en het heeft een positieve invloed op de onderwijsresultaten. Daar moet dus altijd goed op ingespeeld worden. Stichting Openbaar Onderwijs Goeree-Overflakkee (SOPOGO) is één van de koplopers op dit gebied.

Door Sam Fish

Remco van Kouteren is ict’er binnen de SOPOGO en is sinds mei 2017 met zijn collega Ivo Maliepaard bezig om alle scholen binnen de SOPOGO op één platform te krijgen. “Binnen het onderwijs wordt er veel gewerkt met invalkrachten en elke school waar ze kwamen werd weer een andere methode gebruikt,” vertelt Remco. “Het was dus altijd eerst aftasten voordat ze echt aan de slag konden en dat is zonde van de lestijd. Ivo is daar eind 2016 mee aan de slag gegaan om een koerswijziging op papier te zetten waarin alles staat uitgewerkt.”

In mei 2017 was het zover en werden de eerste drie scholen als proef omgezet naar het nieuwe platform. “Het is sneller gegaan dan verwacht. De leraren en leerlingen waren zó enthousiast dat alle scholen inmiddels in de Cloud werken. Sinds september 2017 hebben we de andere tien scholen dus ook helemaal overgezet. Volgens de originele planning zouden we nu nog vier scholen moeten doen.”

In totaal duurde het zes weken om één school over te zetten naar de nieuwe onderwijstechnologie. “Het wifinetwerk moest verbeterd en versterkt worden, dan moeten de leerkrachten leren werken met het nieuwe systeem dus zij krijgen allemaal een cursus daarin, daarna moeten ook de leerlingen de nieuwe methode leren kennen. Ze werken nu ook allemaal met een Chromebook zodat ze altijd overal bij kunnen,” legt Remco uit. “En doordat het allemaal verspreid was over zes weken hebben de leerlingen niet heel veel last gehad van de overgang. Het enige moment dat het echt gemerkt werd was toen het digibord werd vervangen door een nieuwere en veel betere versie ervan.”

En het nieuwe systeem is niet alleen een luxe, het is ook een goede voorbereiding. “Ik weet van mijn dochter dat de RGO ook binnen Google werkt tijdens de lessen en met het huiswerk,” zegt Remco. “Het is dus meteen een goede voorbereiding voor de kinderen. En de leraren kunnen nu heel duidelijk zien wie geen huiswerk heeft ingeleverd.”

Storing
Nu alles online gebeurt zit er natuurlijk wel het risico aan vast dat er een netwerkstoring is. “Daar is ook over nagedacht,” laat Remco weten. “We hebben de scholen opgeschaald tot een soort bedrijfsnetwerk. Het is dus niet alleen super sterk, maar het heeft ook de garantie dat een storing binnen vier uur opgelost moet zijn. De leraren kunnen dan gewoon terug de boeken in, ze kunnen een lesje buiten doen in de natuur of handenarbeid.”

Andere scholen
Op dit moment is SOPOGO de enige onderwijsinstelling die dit op zo’n grote schaal heeft uitgevoerd. “Het is niet onze intentie om dit uit te rollen naar andere scholen, maar als een andere school vragen heeft of onze hulp wil inschakelen dan zijn ze welkom. We helpen graag,” zegt Remco. “Deze technologie ligt in principe klaar voor iedereen, je moet alleen even wegwijs worden.”

Collega’s
Maar niet alleen de onderwijstechnologie is veranderd, ook de ligging van Remco en Ivo binnen het team is verbeterd. “We stonden altijd best ver bij de scholen vandaan en werden af en toe ingehuurd om iets op te knappen, maar dat is nu wel anders,” vertelt hij. “We zijn niet meer een externe partij, we zijn nu echt collega’s. We zitten elk dagdeel op een andere school en kunnen op die manier heel snel en gericht helpen. Als mensen vragen hebben dan zijn we in de buurt en is het zo opgelost. Het is allemaal veel makkelijker nu.”

Reacties