Het buurtschap Langstraat is precies wat de naam je doet vermoeden: een enkele lange straat met als uitzondering één zijweg. Er wonen niet veel mensen en alles lijkt goed te gaan. Maar er is één slepend probleem voor de inwoners: Vrachtverkeer.
Door Sam Fish
Het is een probleem dat al jaren speelt en inwoners zijn het zat. Eén inwoner in het bijzonder is helemaal klaar met de situatie, Marina Steyn. Ze woont sinds 1997 aan haar woning in Langstraat en probeert al sinds jaar en dag het probleem opgelost te krijgen. “Er zitten scheuren in mijn huis die er niet zaten toen ik hier kwam wonen,” vertelt ze. “Mijn auto is al meerdere keren beschadigd en ik ben zelf ook al een paar keer aangereden.”
Een aantal jaar geleden kwamen er verbodsborden te staan in de richting van Langstraat. Daar zat een uitzonderingsbord bij voor bestemmingsverkeer. “Alle vrachtwagenchauffeurs vinden dat ze bestemmingsverkeer zijn, maar dat is niet zo. Bestemmingsverkeer houdt in dat je niet op een andere manier op jouw bestemming kunt komen. Maar die mogelijkheid is er wel. En dan zeggen ze vervolgens dat ze van hun GPS hier wel mogen rijden en dan gaan ze weer door. Ik ben al een paar keer voor een vrachtwagen blijven staan om ze tegen te houden.”
Nieuwe borden
Op een gegeven moment zijn er nieuwe borden geplaatst. “Dat zijn borden met nummers erop die aangeven welke kant een chauffeur op moet om bij een bepaald bedrijf te komen. Die borden klopten niet allemaal en sommige ontbraken nog,” vertelt Marina. “Bedrijven hebben zelf de borden aangepast of hun nummer erbij geplaatst. Maar ook die borden worden genegeerd. Bij de verbodsborden hadden we zelf nog een extra onderbord geplaatst, maar die zijn eraf gesloopt en in de berm gedumpt.”
Binnen de gemeente Goeree-Overflakkee is Henk van Oostenbrugge projectleider Vrachtverkeer Galatheepolder. “Het is inderdaad een langlopend probleem,” bevestigt hij. “We zijn al langere tijd aan het zoeken naar een oplossing en het verkeersbesluit daarover wordt binnenkort gepubliceerd. En hopelijk kunnen we in juni nieuwe borden ophangen. De borden met de bedrijfsnummers die er staan worden aangepast en de nieuwe borden die we gaan plaatsen zijn bestemmingsverkeersborden. Alleen op die manier kunnen we de situatie handhaven. De handhavers van de gemeente gaan de omgeving meenemen in hun routes om het in de gaten te houden. En daarnaast komen er borden om de vrachtwagens op een goede manier terug te leiden naar de N59 zonder door Langstraat te moeten gaan.”
Daarbij maakt hij wel nog een kanttekening: “We kunnen niet al het vrachtverkeer uit Langstraat weren. Er moeten toch ook vuilniswagens doorheen, of een verhuiswagen. En als iemand een keer een nieuwe wasmachine heeft gekocht, dan komt die vrachtwagen ook de straat in. We kunnen het helaas niet helemaal vrachtwagen-vrij maken, maar we gaan ons best doen met het verkeer van de bedrijven in de omgeving.”
Bijeenkomst
Om de buurt hierover te informeren is er binnenkort een besloten informatiebijeenkomst. “Die avond is voor ondernemers, de dorpsraad en de belangenorganisatie uit Langstraat. Eerdere overleggen zijn ook in deze samenstelling gevoerd,” benadrukt Van Oostenbrugge. “De belangenorganisatie en dorpsraad zijn goede vertegenwoordigers van het dorp. Zij weten precies wat er speelt en wat de inwoners willen weten. Dus als we die avond met hen in gesprek gaan, dan moet dat helemaal goedkomen verder.”
Punaise
Waar Marina Steyn ook vragen over heeft is de punaise in de weg, zoals ze het noemt. Het is een minirotonde bij de zijstraat Beatrixstraat om aan te geven dat er een zijstraat is. Deze rotonde is iets verhoogd, maar zorgt dus ook voor overlast. “Als daar zo’n vrachtwagen overheen rijdt, dreunt het helemaal door. Ik ben lang niet de enige met scheuren in mijn huis. Als die punaise wat lager zou kunnen, dan is dat probleem al aangepakt.”
Maar ook daar heeft de gemeente een antwoord op. “Als we die rotonde verlagen, dan gaan mensen weer harder rijden. Het is maar een kleine dijk. Er wonen mensen die ineens hun tuin uit kunnen komen, er spelen kinderen. Die snelheid mag daar echt niet te hoog liggen. Vandaar dat de rotonde wat hoger is.”
Aangifte
Zoals gezegd is Marina’s auto al meerdere keren beschadigd. “Ik heb op een gegeven moment camera’s opgehangen om te laten zien dat het een probleem is. Maar de politie doet er niets mee,” vertelt ze. “Ik kon in eerste instantie geen aangifte doen, dus ben ik naar Rotterdam gegaan. Daar hebben ze mijn aangifte opgenomen, maar er is niks meegedaan. Als ik 112 bel omdat een vrachtwagen mij aanrijdt, dan komen ze niet. Ze doen niks met dit probleem. Ik laat tegenwoordig mijn auto wat meer op de weg staan zodat de vrachtwagens er niet meer door kúnnen. Dan laat ik ze zelf de politie bellen, want dan komen ze wel. Alleen nu is het dus zo dat er wordt gezegd dat ik een boete krijg als ik niet ophoud en als mijn auto nog een keer zo geparkeerd staat, dan wordt hij weggesleept.”
De politie laat op haar beurt weten dat ook bij hen het probleem al langere tijd bekend is. Ze geven aan samen met de gemeente naar een oplossing te zoeken. “Hopelijk is die nu dichtbij,” geeft een woordvoerder aan. “De aangiftes zijn door ons onderzocht en mevrouw is van de uitkomst op de hoogte gesteld. De beelden die ons ter beschikking zijn gesteld zijn ook op bruikbaarheid onderzocht. Dat doen wij bij ieder onderzoek.”
Veel contact
De politie laat ook weten de afgelopen jaren veel contact te hebben gehad met Marina. “We hebben haar gewezen op het feit dat niemand in Nederland eigen rechter mag spelen. 112 is echt bedoeld voor spoed. Als iedere minuut telt. Het telefoonnummer 0900-8844 is voor minder spoedeisende meldingen.
Als iemand aangifte wil doen zijn er verschillende manieren om dit te doen, afhankelijk van de ernst van het delict. Het kan altijd in persoon, maar dan op afspraak, telefonische en soms ook via internet. Samen met de benadeelde wordt gezocht naar een moment dat voor iedereen schikt.” Aangifte doen kan onder meer via de
website van de politie .