Voorbereidend werk N215 Nieuwe-Tonge van start

19 jan , 9:13 Nieuws
nieuwe tonge
Google Streetview
Al jaren wordt er gesproken over een rotonde met fietstunnel bij Nieuwe-Tonge ter hoogte van het tankstation. Nu is het eindelijk zo ver.
Door Sam Fish
In 2018 werden de toekomstplannen voor de N215 gepresenteerd. Op meerdere plekken gingen dingen veranderen die de verkeersveiligheid en doorstroming op het eiland moet verbeteren. Tussen Dirksland en Melissant is inmiddels alles gerealiseerd. Tijd voor het volgende stuk dat aangepakt wordt. Volgens de plannen moet er een hoge turborotonde bij Middelharnis/Sommelsdijk komen. Die laat nog even op zich wachten. In augustus van vorig jaar werd bekend dat deze werd uitgesteld en dat heeft te maken met de overschrijding van het budget .
Maar eerst is het tijd voor Nieuwe-Tonge. Voor dit stuk van de N215 liggen grootse plannen klaar. Een exacte situatieschets zie je in de video onderaan dit bericht. Eerder deze week plaatste DigiDamco op Facebook dat de werkzaamheden bij Nieuwe-Tonge waren begonnen en dat riep vragen op bij mensen. De gemeente kon ons echter niet verder helpen, die wisten van niets. Zij verwezen door naar de Provincie, aangezien de N215 van hen is.

Zonder hinder

De provincie kon wel antwoorden geven. Zij laten weten dat er op dit moment voorbereidende werkzaamheden worden uitgevoerd. Omwonenden zijn hierover in december per brief geïnformeerd. “De weg moet omhoog en daar is extra grond en zand voor nodig. Dat wordt de komende tijd gestort. Dat moet inzakken en hard worden en dan kan het gebruikt worden. Dat heeft tijd nodig. Daarnaast worden tot april sloten verlegd zodat de situatie aangepast kan worden,” laat omgevingsmanager Sander Boele weten. “Alles wat daar op dit moment gebeurt, vindt plaats buiten het verkeer. Voor de doorstroming zou het weinig tot geen hinder moeten vormen. Wel wordt het zand en grond op sommige plekken dichtbij de weg gelegd. Daar worden dan betonnen barriers geplaatst. Die komen langs de rijbaan te staan. Maar Nieuwe-Tonge blijft gewoon goed bereikbaar.”
Overigens komt er wel een kleine snelheidsbeperking tijdens de werkzaamheden. “Als er gewerkt wordt, wordt de maximumsnelheid verlaagd van 60 kilometer per uur naar 50 kilometer per uur. Dit is om de veiligheid van het personeel te waarborgen.”

Werkzaamheden

Maar wat gaat er toch precies gebeuren? Zoals ook in de impressievideo te zien is, is het plan om de Molendijk aan beide kanten van de N215 af te sluiten. Op diezelfde locatie wordt een fietstunnel aangelegd. Bij de Molendijk zijn twee bushaltes met fietsenstallingen aanwezig. De buspassagiers kunnen ook gebruik maken van de fietstunnel. Daarin wordt namelijk ook een voetpad aangelegd.
Daarnaast komt er een rotonde met twee rijstroken. Deze komt overigens niet ter hoogte van de Molendijk, maar iets meer richting Oude-Tonge. Via die rotonde zijn het bedrijventerrein en het tankstation bereikbaar voor het verkeer.
Tot slot worden ook de bushaltes aangepakt. Beide haltes worden verplaatst. Die aan de kant van het dorp schuift een klein stukje op en de halte aan de overkant komt er dan vrijwel tegenover te liggen. Daarnaast komt er aan het einde van de Molendijk een keerlus waar auto’s kunnen omdraaien, aangezien de dijk na de werkzaamheden doodlopend is. Aan beide kanten komt er ook een fietsenstalling.

Vierde kwartaal

Echte werkzaamheden worden verdeeld in drie delen. Het eerste deel is de rotonde. Deze wordt aan het einde van het derde kwartaal van dit jaar gerealiseerd. Deel twee is het viaduct en de weg eronderdoor, ter hoogte van de Oudelandsedijk. Deze werkzaamheden staan gepland voor het begin van het vierde kwartaal van 2024. Dit deel van de werkzaamheden duurt ongeveer een jaar en zou dus richting het einde van 2025 klaar moeten zijn.
Het derde deel van de werkzaamheden bestaat uit het aanleggen van de fietstunnel, het verhogen van de rijbaan en het verplaatsen van de bushaltes. Dit gedeelte kan pas beginnen als het tweede deel klaar is, omdat Nieuwe-Tonge anders niet bereikbaar is. Ook dit deel van de werkzaamheden zal ongeveer een jaar in beslag nemen, maar daar kan nu nog geen zekerheid over gegeven worden.

Hulpdiensten

Tijdens de presentatie van de werkzaamheden in 2018 werd beloofd dat ook de hulpdiensten gebruik kunnen gaan maken van de fietstunnel. Echter is er onvoldoende ruimte om een fietstunnel te realiseren die ruim genoeg is voor calamiteitenvoertuigen. “Dit is afgestemd met de nood- en hulpdiensten”, verzekert Boele. “Daarbij is er in 2019 een nieuwe ambulancepost geopend in Nieuwe-Tonge. Daardoor is een doorgang voor nood-hulpdiensten in de tunnel in mindere mate noodzakelijk.”