B-rijbewijs onvoldoende voor grote elektrische bestelbus

07 dec 2023, 10:15 Nieuws
drivers license 3605411 1920
Bestuurders van een elektrische bestelbus tussen de 3500 en 4250 kilo hebben vanaf 1 juli een vrachtwagenrijbewijs nodig.
Dat heeft demissionair minister Mark Harbers (Infrastructuur en Waterstaat) besloten. En hij schreef dit in een brief aan de Tweede Kamer. Eerder leek het erop dat het kabinet met nieuwe wetgeving zou komen waardoor een B-rijbewijs voor personenauto’s ook genoeg zou zijn. Maar die wetgeving is voorlopig van de baan. Vanuit het bedrijfsleven wordt verbolgen gereageerd.
Elektrische busjes wegen door de zware batterijen meer dan even grote varianten op fossiele brandstoffen. De overheid liet mensen met een ‘gewoon’ rijbewijs de elektrische bussen besturen. Dit om ondernemers de ruimte te geven om te verduurzamen. Maar een voorwaarde is wel dat ze een zogeheten tachograaf in de wagen hebben. Die moet bijhouden wanneer iemand te lang achter het stuur zit of dat ze niet verder dan 100 kilometer kunnen rijden.
De bestuurders van ongeveer duizend elektrische bestelbussen kunnen over ruim een half jaar niet meer met een B-rijbewijs de weg op, schat Harbers in. Het bleek te ingewikkeld om het verschil tussen elektrische en fossiele bussen in de wet vast te leggen. “Een moeilijke afweging” waarbij de verkeersveiligheid meespeelt, zegt de minister in een verklaring. “De botsing met een zwaarder voertuig leidt tot een grotere kans op ernstig letsel.”

Ongenoegen

Organisaties als Transport & Logistiek Nederland (TLN), INretail, VNO-NCW en MKB-Nederland vinden dat de gedoogregeling veel te snel wordt afgebouwd. “Veel te kort en onacceptabel,” stellen ze in een gemeenschappelijke verklaring.
De organisaties vrezen dat ondernemers met duurzaamheidsambities onnodig op kosten gejaagd worden. Ook vinden ze dat ze noodgedwongen zullen moeten kiezen voor een bestelauto met dieselmotor. “Veel bestuurders van elektrische bestelauto’s beschikken namelijk niet over een grootrijbewijs. Dit is een onnodige hindernis op weg naar duurzame logistiek en leefbare binnensteden. Om de benodigde wetgeving in te voeren is minstens een jaar nodig.”
Bezorgbedrijf DHL is bang honderden elektrische bestelauto’s aan de kant te moeten zetten als de huidige regeling per 1 juli 2024 stopt. “Nog teleurstellender is dat de overheid de energietransitie van de sector hiermee regelrecht dwarsboomt. De overheid die ons eerst opriep deze investering te doen, legt diezelfde bussen nu de facto aan de ketting,” aldus DHL-bestuurder Roelof Hofman.