
Prinsjesdag is achter de rug en daarmee zijn een hoop plannen bekend gemaakt. Maar wat zijn die plannen nu eigenlijk?
Er wordt een hoop verteld tijdens de troonrede. Maar het is vaak langdradig en zeker niet altijd even begrijpelijk. Daarom hier en nu de Prinsjesdag-plannen in begrijpelijke taal.
Het kabinet maakt elk jaar een begroting. Hierin staat hoeveel geld de regering krijgt. Ook staat erin hoeveel geld de regering uitgeeft en aan welke dingen. In 2023 en de jaren daarna geeft de regering veel uit om mensen te steunen. Ook is er geld voor de toekomst van ons land. Een samenvatting hiervan wordt tijdens de troonrede voorgelezen door Koning Willem-Alexander.
Alles in Nederland is duurder geworden. Boodschappen, gas, energie, noem het maar op. We moeten voor alles dieper in de buidel tasten, maar de inkomsten blijven hetzelfde. Daardoor kunnen veel mensen minder komen. Ze hebben dan ook een probleem met hun koopkracht. Maar de regering gaat stappen ondernemen. En wel het volgende:
Nederland heeft voor de toekomst veel werk te doen. Denk aan onderwijs, wonen, werk, gezondheid en milieu. Daar moeten nu nog plannen voor gemaakt worden. Als daar langer mee gewacht wordt, dan worden de problemen groter en de oplossingen duurder.
De regering geeft de komende jaren veel geld uit aan onderwijs en gelijke kansen. Maar ook wonen, het platte land en klimaatverandering krijgen een aardige duit. Ook is er geeld voor het leger. De oorlog in Oekraïne zorgt voor problemen met de koopkracht. Het bedreigt daarnaast ook de grenzen van Europa en hoe we hier samen willen leven.
Doordat er elk jaar een hoop geld wordt uitgegeven, hebben we een schuld. Elk land heeft dat, dat heet de Staatsschuld. Op dit moment is die schuld van Nederland geen probleem. De regering vindt het belangrijk dat die staatsschuld niet te veel stijgt. Ze willen namelijk dat de volgende generatie niet met een te hoge staatsschuld komt te zitten door de keuzes van het huidige kabinet.