Campagne ‘Hou je aan de snelheidslimiet’ weer gestart

Foto: Pixabay

Even wat extra gas geven zodat je opschiet? Het lijkt niet de moeite waard om bij stil te staan. Maar schijn bedriegt!

Door Frans Masthoff

Als alle automobilisten zich aan de snelheidslimiet houden, neemt het aantal letselslachtoffers in Nederland met een kwart af. Daarom is op maandag 11 mei de campagne ‘Hou je aan de snelheidslimiet’ gestart.

De campagne richt zich op de bewustwording van automobilisten. Ondanks dat ze van goede wil zijn, rijden ze toch vaak harder dan toegestaan.

Focus campagne

Bestuurders rijden regelmatig 10 tot 15 kilometer per uur te hard op 30 en 50 km wegen. Vaak omdat ze met het verkeer meegaan. Soms gebeurt het ook ongemerkt. En een paar kilometer per uur te hard rijden lijkt onschuldig, maar de risico’s zijn behoorlijk groot. Juist op de 30 en 50 km wegen zijn veel andere kwetsbare verkeersdeelnemers aanwezig. Denk bijvoorbeeld aan fietsers en voetgangers. Schoolkinderen horen daar ook bij.

Campagnebeeld

De campagne maakt gebruik van beelden van de meest kwetsbare verkeersdeelnemers, in combinatie met een verkeersbord. Uit onderzoek blijkt dat de acceptatie deze snelheidsmaatregelen groter is als de reden direct zichtbaar is. De campagne helpt mensen om zich meer bewust te worden van hun snelheidsgedrag. Daarbij wordt het naleven van de limiet ook direct gestimuleerd.

Samen veilig

Ook op basisscholen wordt er goed stilgestaan bij verkeersveiligheid. Al veel basisscholen hebben meerdere labels ‘School op SEEF’ mogen ontvangen de afgelopen jaren. De kinderen wordt daarbij geleerd dat iedereen zijn steentje moet bedragen aan een veilige verkeerssituatie.

Goed kijken voordat je oversteekt, hand uitsteken als je wilt afslaan en blijf aan de goede kant van de weg fietsen. Daar hoort voor automobilisten bij; houd je aan de snelheidsregels. Het kan mensenlevens redden.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen