De scholen zijn weer begonnen: dit zijn de gevaarlijkste fietsgemeenten in Zuid-Holland

27 aug , 13:20 Goeree-Overflakkee
fiets fietsen
De zomervakantie zit er weer op. Langzaam maar zeker stromen de Zuid-Hollandse fietspaden weer vol met schoolgaande kinderen en dat betekent opletten geblazen.
Helaas gebeuren er in Zuid-Holland jaarlijks ruim 5.500 ongelukken met fietsers. Ongeveer een kwart van deze ongevallen vindt plaats in Den Haag. Het is hiermee de meest onveilige fietsgemeente van de provincie. Dat blijkt uit onderzoek van Independer op basis van data van Rijkswaterstaat, verzekeraars en de politie. 
In 2022 zijn er op Goeree-Overflakkee 18 ongelukken gebeurd met fietsen. Daarbij gaat het om normale fietsen en e-bikes bij elkaar. Ter vergelijking: in Rotterdam waren dat 770 ongelukken in één jaar tijd.

Gemeentelijk niveau

Er gebeuren in Zuid-Holland jaarlijks 15 fietsongelukken per 10.000 inwoners. Dit is het hoogste aantal van alle provincies. Het ligt flink boven het landelijke gemiddelde van 10,6. Bovendien zijn er grote uitschieters op lokaal niveau. 
Leiden is relatief gezien zelfs de onveiligste gemeente van het hele land. Daar gebeuren jaarlijks 29,3 fietsongevallen per 10.000 inwoners. Ook in Wassenaar en Delft gebeuren relatief veel ongevallen waarbij fietsers betrokken zijn. De top 5 gemeenten in Zuid-Holland met de meeste fietsongevallen per jaar is:
  1. Leiden: 29,3 fietsongevallen per 10.000 inwoners
  2. Wassenaar: 28,8 fietsongevallen per 10.000 inwoners
  3. Delft: 25,1 fietsongevallen per 10.000 inwoners
  4. Noordwijk: 24,8 fietsongevallen per 10.000 inwoners
  5. Den Haag: 23,9 fietsongevallen per 10.000 inwoners

Auto's betrokken

Bij bijna 60% van alle fietsongevallen is een auto betrokken (57,4%). In Limburg gaat het zelfs om ruim twee derde van alle fietsongelukken (69,4%). Ook in Friesland worden fietsers naar verhouding vaak aangereden door een automobilist (69,2%). Drenthe staat met 67% op de derde plaats. In Zuid-Holland was bij 45,9% van de fietsongevallen een (bestel-)auto betrokken. 
Verzekeringsexpert Menno Dijcks: “Bij een aanrijding tussen een motorrijtuig en een zwakke verkeersdeelnemer, zoals een fietser of een voetganger, is de bestuurder van het motorrijtuig meestal aansprakelijk. Er zijn uitzonderingsgevallen, maar de zwakke verkeersdeelnemer wordt wettelijk beschermd.”

Elektrische fietsen

“Wat ook opvalt is het aantal ongelukken met een elektrische fiets”, vertelt Independer-verzekerinsexpert Menno Dijcks. “Dat waren er ruim 3200 en dat komt neer op zo’n 16,9% van het totaal aantal ongelukken. Ofwel één op de zes incidenten.” Vooral in Drenthe (21,8%), Friesland (20,7%) en Overijssel (20,4%) gaat het naar verhouding vaak mis met e-bike. In Zuid-Holland is er relatief minder vaak een e-bike betrokken (16,1%).
“Voor sommige elektrische fietsen zoals fatbikes wordt het ook lastiger om je te verzekeren. Al zijn er nog wel een aantal partijen die dit wel doen. En die verzekeringen kunnen kostbaar zijn, dus je moet ze goed vergelijken”, aldus Dijcks. Elektrische fietsen hebben in de meeste gevallen een botsing met een auto (55,4%), al wordt er ook vaak tegen een niet-elektrische fiets aan gereden (18,8%).
Alle cijfers rondom fietsongevallen in Nederland vind je op de onderzoekspagina.
  • Wil je niets missen? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief en/of volg ons op Facebook!
  • Wil je adverteren op deze website? Bekijk dan hier de mogelijkheden.