De zomervakantie zit er weer
op. Langzaam maar zeker stromen de Zuid-Hollandse fietspaden weer vol met
schoolgaande kinderen en dat betekent opletten geblazen.
Helaas gebeuren er in
Zuid-Holland jaarlijks ruim 5.500 ongelukken met fietsers. Ongeveer een kwart
van deze ongevallen vindt plaats in Den Haag. Het is hiermee de meest onveilige
fietsgemeente
van de provincie. Dat blijkt uit onderzoek van
Independer op basis van data van Rijkswaterstaat, verzekeraars en de
politie.
In 2022
zijn er op Goeree-Overflakkee 18 ongelukken gebeurd met fietsen. Daarbij gaat
het om normale fietsen en e-bikes bij elkaar. Ter vergelijking: in Rotterdam waren
dat 770 ongelukken in één jaar tijd.
Gemeentelijk niveau
Er gebeuren in Zuid-Holland jaarlijks 15 fietsongelukken per
10.000 inwoners. Dit is het hoogste aantal van alle provincies. Het ligt flink
boven het landelijke gemiddelde van 10,6. Bovendien zijn er grote uitschieters
op lokaal niveau.
Leiden is relatief gezien zelfs de onveiligste gemeente van
het hele land. Daar gebeuren jaarlijks 29,3 fietsongevallen per 10.000
inwoners. Ook in Wassenaar en Delft gebeuren relatief veel ongevallen waarbij
fietsers betrokken zijn. De top 5 gemeenten in Zuid-Holland met de meeste
fietsongevallen per jaar is:
- Leiden: 29,3 fietsongevallen per 10.000 inwoners
- Wassenaar: 28,8 fietsongevallen per 10.000 inwoners
- Delft: 25,1 fietsongevallen per 10.000 inwoners
- Noordwijk: 24,8 fietsongevallen per 10.000 inwoners
- Den Haag: 23,9 fietsongevallen per 10.000 inwoners
Auto's betrokken
Bij bijna 60% van alle
fietsongevallen is
een auto betrokken (57,4%).
In Limburg gaat het zelfs om ruim twee derde van alle fietsongelukken (69,4%).
Ook in Friesland worden fietsers naar verhouding vaak aangereden door een
automobilist (69,2%). Drenthe staat met 67% op de derde plaats. In Zuid-Holland
was bij 45,9% van de fietsongevallen een (bestel-)auto betrokken.
Verzekeringsexpert
Menno Dijcks: “Bij een aanrijding tussen een motorrijtuig en een zwakke
verkeersdeelnemer, zoals een fietser of een voetganger, is de bestuurder van
het motorrijtuig meestal aansprakelijk. Er zijn uitzonderingsgevallen, maar de
zwakke verkeersdeelnemer wordt wettelijk beschermd.”
Elektrische fietsen
“Wat ook opvalt is het
aantal ongelukken met een elektrische fiets”, vertelt
Independer-verzekerinsexpert Menno Dijcks. “Dat waren er ruim 3200 en dat komt
neer op zo’n 16,9% van het totaal aantal ongelukken. Ofwel één op de zes
incidenten.” Vooral in Drenthe (21,8%), Friesland (20,7%) en Overijssel (20,4%)
gaat het naar verhouding vaak mis met e-bike. In Zuid-Holland is er relatief
minder vaak een e-bike betrokken (16,1%).
“Voor sommige
elektrische fietsen zoals fatbikes wordt het ook lastiger om je te verzekeren.
Al zijn er nog wel een aantal partijen die dit wel doen. En die verzekeringen
kunnen kostbaar zijn, dus je moet ze goed vergelijken”, aldus Dijcks.
Elektrische fietsen hebben in de meeste gevallen een botsing met een auto
(55,4%), al wordt er ook vaak tegen een niet-elektrische fiets aan gereden
(18,8%).
Alle cijfers rondom
fietsongevallen in Nederland vind je op de
onderzoekspagina.
- Wil je niets missen? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief en/of volg ons op Facebook!
- Wil je adverteren op deze website? Bekijk dan hier de mogelijkheden.