De gemeente wil inwoners met geldproblemen zo goed mogelijk
helpen. Dat doen ze bijvoorbeeld door al in een vroeg stadium contact op te
nemen.
Het doel is om inwoners bij beginnende
betalingsachterstanden te bereiken. Zo hoopt de gemeente dat de geld- en andere
problemen zo beperkt mogelijk blijven. En die problemen komen vaker voor dan je
denkt. Want wist je dat 46 procent van de huishoudens het afgelopen jaar te
maken heeft gehad met één of meer betalingsproblemen?
Schulden gaan vaak gepaard met schaamte. Het is dan lastig
om op de gemeente af te stappen en om hulp te vragen. Maar als je last hebt van
problematische schulden, weet dan dat dat voor zo’n 730.000 Nederlanders geldt.
Signalering
De gemeente ontvangt signalen van vaste lastenpartners als inwoners
achterstanden hebben. Bijvoorbeeld bij het betalen van de huur, de
zorgverzekering of de water- en energierekening. Door op de inwoner af te
stappen, wil de gemeente de drempel verlagen. “We proberen actief met inwoners
in contact te komen. En wanneer een inwoner onze hulp accepteert, gaan we samen
in gesprek. Samen zoeken we uit hoe we hen zo goed mogelijk kunnen helpen”,
aldus de gemeente.
Het komt regelmatig voor dat een inwoner niet direct hulp
nodig heeft. Gelukkig weet deze na contact door een brief, mail of telefoontje
dat zij bij de gemeente terecht kunnen wanneer ze in de toekomst wél behoefte
hebben aan hulp.
Contact
Heeft u financiële zorgen of vragen over geldzaken? Kijk dan
voor meer informatie op de
website van de gemeente.
Het is ook mogelijk een mail te sturen naar
[email protected].
Of bel naar 14 0187, optie 1. Samen voorkom je dat kleine problemen groter
worden.
- Wil je niets missen? Volg ons dan op Facebook!
- Wil je adverteren op deze website? Bekijk dan hier de mogelijkheden.