Gemeente helpt snel bij betalingsproblemen

13 sep , 13:18 Gemeente
onderzoek taboe geldzaken rechtenvrije afbeelding
De gemeente wil inwoners met geldproblemen zo goed mogelijk helpen. Dat doen ze bijvoorbeeld door al in een vroeg stadium contact op te nemen.
Het doel is om inwoners bij beginnende betalingsachterstanden te bereiken. Zo hoopt de gemeente dat de geld- en andere problemen zo beperkt mogelijk blijven. En die problemen komen vaker voor dan je denkt. Want wist je dat 46 procent van de huishoudens het afgelopen jaar te maken heeft gehad met één of meer betalingsproblemen?
Schulden gaan vaak gepaard met schaamte. Het is dan lastig om op de gemeente af te stappen en om hulp te vragen. Maar als je last hebt van problematische schulden, weet dan dat dat voor zo’n 730.000 Nederlanders geldt.

Signalering

De gemeente ontvangt signalen van vaste lastenpartners als inwoners achterstanden hebben. Bijvoorbeeld bij het betalen van de huur, de zorgverzekering of de water- en energierekening. Door op de inwoner af te stappen, wil de gemeente de drempel verlagen. “We proberen actief met inwoners in contact te komen. En wanneer een inwoner onze hulp accepteert, gaan we samen in gesprek. Samen zoeken we uit hoe we hen zo goed mogelijk kunnen helpen”, aldus de gemeente.
Het komt regelmatig voor dat een inwoner niet direct hulp nodig heeft. Gelukkig weet deze na contact door een brief, mail of telefoontje dat zij bij de gemeente terecht kunnen wanneer ze in de toekomst wél behoefte hebben aan hulp.

Contact

Heeft u financiële zorgen of vragen over geldzaken? Kijk dan voor meer informatie op de website van de gemeente. Het is ook mogelijk een mail te sturen naar [email protected]. Of bel naar 14 0187, optie 1. Samen voorkom je dat kleine problemen groter worden.
  • Wil je niets missen? Volg ons dan op Facebook!
  • Wil je adverteren op deze website? Bekijk dan hier de mogelijkheden.