De verkeersontsluiting voor de woningen aan de noordkant van Middelharnis en Sommelsdijk (Westplaat) is al een tijd onderwerp van gesprek. Zeker de Langeweg heeft hierbij de aandacht.
Recent is er onderzoek gedaan naar de haalbaarheid van een oostelijke Randweg. Ook heeft gemeente verkeerstellingen verricht. Daarom willen ze nu graag aan de slag met een pakket aan maatregelen voor de verbetering van de verkeerssituatie. Hierbij houdt de gemeente rekening met toekomstige woningbouw in de Westplaat.
De gemeente gaf ingenieursbureau Roelofs de opdracht om te onderzoeken of een oostelijke Randweg in Middelharnis haalbaar is. Ook inzicht geven in de gevolgen van de randweg hoorde bij deze opdracht. Het belangrijkste onderdeel is de kruising van de weg met het havenkanaal. Roelofs onderzocht twee mogelijke scenario’s om ‘de oversteek’ te maken: een brug en een aquaduct.
De studie laat zien dat de aanleg van een oostelijke Randweg technisch en ruimtelijk mogelijk is. Echter zijn de kosten hoog. Uit de studie blijkt dat een oostelijke Randweg het verkeer op de Langeweg en Oudelandsedijk vermindert. Maar het is niet genoeg om het veel veiliger en leefbaarder te maken.
Om sluipverkeer te voorkomen zijn er dan ook maatregelen nodig. Denk aan afsluitingen, drempels of eenrichtingsverkeer. Daarnaast brengt een oostelijke Randweg een aantal negatieve effecten met zich mee. Bijvoorbeeld op het gebied van bestaand groen en geluidsoverlast.
Om een beeld te krijgen van de huidige verkeersdrukte op het eiland voerde de gemeente in mei en juni van dit jaar verkeerstellingen uit. De Langeweg in Middelharnis/Sommelsdijk werd in deze telling meegenomen. Hieruit blijkt dat het aantal motorvoertuigen op de Langeweg in 2024 nog steeds hoog is, maar lager dan in 2019 werd verwacht. Hierdoor zijn er mogelijkheden om de verkeerssituatie te verbeteren met maatregelen in het bestaande netwerk.
De tellingen worden nu verwerkt in een verkeersmodel om inzicht te krijgen in huidige en toekomstige verkeersstromen. Met die informatie onderzoekt de gemeente welke wegen aangepast kunnen worden voor een betere doorstroming en minder overlast voor aanwonenden.
De woningbouwontwikkeling aan de noordkant van Middelharnis en Sommelsdijk werd in afwachting van de verkeersonderzoeken in de laatste jaren bewust op een laag pitje gezet. Dit was met name om de Langeweg niet extra te belasten. Hierdoor bleef de zogenaamde drie hectare-locatie ‘uitbreiding Westplaat’ nog ongebruikt. Dit gebied is te vinden tussen de flexwoningen voor Oekraïense vluchtelingen en het Vliedpark in Sommelsdijk.
Een 3 hectare-locatie ligt in het buitengebied en mag alleen bebouwd worden als die vermeld staat op de 3 hectare-kaart van de provincie. De provincie overweegt om de locatie ‘uitbreiding Westplaat’, waar op elf hectare bebouwd mag worden, van de kaart te halen. Dit omdat deze al vijf jaar niet benut is. Bebouwen is dan niet meer mogelijk en dat is zeer onwenselijk. De gemeente vindt het van groot belang om in de toekomst op deze locatie betaalbare woningen te kunnen bouwen.
In Middelharnis en Sommelsdijk is een groot tekort aan (sociale huur)woningen. De locatie ‘uitbreiding Westplaat’ is erg geschikt voor dergelijke woningbouw. Denk bijvoorbeeld aan woningen voor starters en senioren. De locatie kan ruimte geven aan ruim twee derde betaalbare koop of (sociale) huur.
De gemeente werkt aan een plan om voor 2030 de ontwikkeling van deze locatie mogelijk te maken. De inrichting van deze locatie moet nog worden uitgewerkt, omwonenden zullen hier te zijner tijd bij betrokken worden. Een belangrijke voorwaarde is dat woningbouwontwikkeling pas kan als de verkeerssituatie richting de Westplaat verbeterd is.
In september en oktober voert de gemeente een modelstudie uit. Deze studie onderzoekt verschillende mogelijke verkeersmaatregelen die kunnen bijdragen aan het verbeteren van de verkeerssituatie in Middelharnis en Sommelsdijk. Het doel is om maatregelen te vinden die zowel de huidige verkeersdoorstroming verbeteren als ruimte bieden voor toekomstige woningbouwplannen. Een voorstel voor verkeersmaatregelen wordt later dit jaar ter besluitvorming voorgelegd aan de gemeenteraad. Samen met de haalbaarheidsstudie en een advies over de oostelijke Randweg.
Het rapport over de haalbaarheidsstudie is te vinden op de website van de gemeente.