Haringvlietbrug is vannacht opnieuw afgesloten

Foto: Rijkswaterstaat

De Haringvlietbrug is in de nacht van maandag 18 op dinsdag 19 juli afgesloten van 22.00 tot 05.00 uur. Dit geldt voor beide richtingen en alle weggebruikers op de hoofdrijbaan en de parallelweg.

Rijkswaterstaat zet vannacht de klemmen vast waarmee de brugklep is bevestigd aan het wegdek. Uit recente inspectie is gebleken dat een aantal klemmen aangedraaid moeten worden. Dat moet voorkomen dat ze lostrillen. Deze klemmen zitten echter op een lastig te bereiken positie. Om de klemmen vast te kunnen draaien moet de klep geopend zijn. En dus is de brug gestremd voor alle weggebruikers.

Om de hinder zoveel mogelijk te beperken, wordt dit ’s nachts gedaan. Het is niet mogelijk om dit werk te combineren met werk aan de barriers wat hiervoor plaatsvindt. Voor de werkzaamheden aan de barriers moet de brug juist gesloten zijn.

Omdat de maatregelen ’s avonds en ’s nachts plaatsvinden, zijn er geen aanvullende maatregelen getroffen voor (brom)fietsers en tractoren. De werkzaamheden hebben geen invloed op reguliere bedientijden voor hoge scheepvaart.

Omleidingen

Aangezien de brug onbereikbaar is moet het verkeer omrijden. Verkeer vanuit Rotterdam naar Bergen op Zoom wordt omgeleid via de A15, A16, A17 of A59. Dit kan ook via de A29, 217 en de A16. Verkeer vanuit Bergen op Zoom naar Rotterdam rijdt om via de A59/A27, A16 of A15. Dit kan ook via de A16, N217 en de A29. Verkeer vanuit Rotterdam richting Zierikzee wordt omgeleid via de A15 en de N57. Dat geldt ook voor het verkeer in tegenovergestelde richting.

Voor verkeer dat wordt omgeleid via de A29 afslag Oud-Beijerland, N217 en de A16 is de Kiltunnel in beide richtingen tolvrij gemaakt.

Hulpdiensten

Met de hulpdiensten zijn afspraken gemaakt over de beschikbaarheid van de brug tijdens de werkzaamheden.

Klemmen

Het rijdek van de brug is met 700 klemmen bevestigd aan de klep. Een groot deel van de klemmen is vervangen door een nieuw type klem. Op een enkele locatie kan dit type klem niet worden aangebracht omdat hier fysiek geen ruimte voor is. De nieuwe klemmen functioneren goed. De klemmen worden wekelijks geïnspecteerd en de meesten kunnen onderhouden worden zonder stremming. Voor enkele klemmen geldt dat niet en is een afsluiting nodig, zo ook voor deze klemmen.

Pilot met rubber ringen

Als proef zijn er 28 rubber ringen geplaatst om de bevestiging van de klemmen nog verder te verbeteren. De proef loopt nog. Als de rubber ring het lostrillen voorkomt en de klemmen minder vaak vastgezet hoeven worden, kijken we waar de rubberen ringen nog meer geplaatst kunnen worden.

Omdat de brugklep en het bedieningsmechanisme van de brug bijna het einde van hun levensduur hebben bereikt blijft uit voorzorg de snelheidsverlaging op de Haringvlietbrug van kracht tot aan de renovatie in 2023.

Cookieinstellingen