Is een tunnel onder het Haringvliet een mogelijkheid?

Foto: Hans van Loon

Voor het CDA op Goeree-Overflakkee en Hoeksche Waard is nu het moment om voor een toekomstbestendige oplossing voor de Haringvlietbrug te durven kiezen. En hoe!

De partij pleit voor een onderzoek naar de mogelijkheid voor een tunnel. Een tunnel is voor zo’n belangrijke verkeersader dé oplossing, vindt de partij. Zeker in plaats van ‘een brug op leeftijd’ steeds maar weer op te knappen. En dus willen ze een onderzoek naar die mogelijkheid.

Afgelopen vrijdag kwam Tweede Kamerlid Jaco Geurts (CDA) naar Numansdorp. Hij nam daar een manifest in ontvangst en werd bijgepraat door lokale ondernemers.

Belangrijk

Geurts is nog maar 100 dagen woordvoerder op infrastructuur. Toch gaf hij in Numansdorp aan dat hij net voor het zomerreces al het gevoel kreeg dat het dossier van de Haringvlietbrug niet kon wachten tot na de vakantie. Samen met de VVD zorgde hij dat de minister nog even hard aan het werk moest in de zomer. Het resultaat was positief. De brug bleek nog twee weken langer regulier begaanbaar. En ook na het instellen van de nieuwe snelheid zijn er nog vier rijstroken open voor verkeer. Versmalde rijstroken, maar ze zijn er wel.

Toch was er voor de lokale CDA-fracties reden genoeg om Geurts uit te nodigen. Zo konden ze bijpraten over de consequenties die ook de nieuwe maatregelen hebben op het gebied. Zowel voor bewoners, ondernemers, hulpdiensten en openbaar vervoer.

Ondernemers hard getroffen door maatregelen

“Toen de maatregelen werden afgekondigd ben ik gaan rekenen,” zegt Dik Kruijthof namens de landbouwsector in de Hoeksche Waard. “Ik ben gaan kijken naar de vervoersbewegingen van alleen al ons bedrijf op de brug. Ons bedrijf vertegenwoordigt 6 procent van de landbouwopbrengst van het eiland in een jaar. Wij zorgen daarmee voor 3850 vervoersbewegingen, met name richting Dinteloord en Zeeland. Dit zijn bewegingen die vaak gebonden zijn aan snelle aanlevering. Het proces van oogsten, doorvoer en fabricage moeten scherp op elkaar zijn afgestemd. Als onze vrachtwagens stil staan voor de brug, is er een groot risico dat één van de bedrijven in de keten stil komt te staan.”

Erik Moerkerk is directeur bij Damen Maaskant Shipyards in Stellendam. Hij maakt duidelijk dat de maatregelen niet alleen betrekking hebben op het wegverkeer. “Het lukt Rijkswaterstaat niet om ons duidelijkheid te geven wanneer de brug open kan,” zegt hij. “Veel mensen zullen denken dat het onderhoudswerk aan schepen allemaal via het Slijkgat onze kant op komt. Ongeveer de helft van ons werk komt via de Haringvlietburg. Dit gaat niet alleen om maar liefst 100 schepen per jaar. Het gaat ook om vaste klanten die we op deze manier definitief gaan kwijtraken. Op dit moment wil Rijkswaterstaat alleen de brug openen op vrijdagmiddag 12.00 uur. Maar ons werk vraagt om een afgeronde planning binnen 24 of 48 uur. Er zijn nu al klanten die aangeven dat ze naar een andere partij gaan als dit zo blijft.”

Manifest voor onderzoek tunnelverbinding

En dan is het tijd dat de fractievoorzitters van beide eilanden aan het woord komen. Daniël Huising is aanwezig namens Goeree-Overflakkee en mag het spits afbijten. Hij is de afgelopen tijd door verschillende mensen benaderd die aangeven dat dit grote gevolgen heeft voor hun persoonlijke of zakelijke situatie.

“We hebben hier te maken met eilanden die van oudsher al een stevige verbinding kennen met Rotterdam. Zestig jaar geleden was dit een prachtige verbinding. Het sloot Goeree-Overflakkee letterlijk aan op de provincie. De brug heeft ons veel gebracht, maar de laatste jaren lopen we van onderhoud naar onderhoud. We kennen allemaal het verhaal van de man die de slagboom demonteert omdat hij al twee uur niet open gaat. We hebben een ziekenhuis waar de verbinding cruciaal voor is. Lange files zorgen er uiteindelijk ook voor dat het eiland qua economie en leefbaarheid stil komt te staan.”

Pleidooi

Marco Heemskerk van het CDA Hoeksche Waard sluit zich aan bij de woorden van Huising “We willen Jaco oproepen om ons manifest te ondersteunen. Daarin roepen we de Tweede Kamer op om onderzoek te gaan doen naar een tunnelverbinding.”

Huising laat weten dat een tunnel misschien erg hoogdravend klinkt. Maar hij stelt dat er bij Rozenburg ook een prachtige verbinding is gemaakt. Daar had de Calandbrug zijn beste tijd gehad. “De A4 is nu doorgetrokken bij Steenbergen,” gaat Heemskerk verder. “De Haringvlietbrug kan het zware verkeer niet meer goed verwerken. Dit lijkt ons daarom een uitgelezen moment om te onderzoeken of een tunnel niet een betere oplossing is. Beter dan een grootschalige renovatie van de brug.”

Kamerlid gaat lobbyen

Tweede Kamerlid Geurts neemt de tijd om uitgebreid te reageren. Hij geeft daarbij aan dat hij zich niet had gerealiseerd dat ook de scheepvaart zoveel last heeft van de maatregelen. Geurts snapt dat ondernemers hard getroffen worden. En dat zij ook niet uit de problemen zijn als de brug medio 2023 weer is vrijgegeven. Dat komt dan weer door de groei van industrie en woningen. En dus belooft hij flink te gaan lobbyen, maar ook doet hij een oproep voor hulp. “Alsmaar herrie blijven maken dat die tunnel er moet komen.”

Eerst zelf zien

Na de presentatie is Geurts bereid om het manifest te ondersteunen. Dat doet hij echter niet voordat hij zelf nog even bij de brug is geweest om de situatie te beoordelen. Ter plekke wordt duidelijk dat de zorgen van ondernemers terecht zijn. Er liggen ruim 80 pleziervaartuigen, een kotter en een sleepboot te wachten tot de brug open gaat.

De twee extra banen worden nauwelijks gebruikt. Naast een vrachtwagen is er gewoonweg geen ruimte meer voor een auto. Om 12.00 uur gaat de brug open. Het zal dan wel even duren voordat alle schepen onder de brug door zijn gevaren. Het lijkt erop dat de avondspits de komende jaren vroeg gaat beginnen op vrijdag.

Haringvlietbrug scheepvaart