Nederlandse hotels, restaurants en cafés hebben in het tweede kwartaal meer omzet behaald dan voor de coronacrisis. De horeca doet het dus beter dan ooit!
Lockdowns sloegen vorig jaar nog een flink gat in de inkomsten van ondernemers. Zij moesten een aanzienlijk deel van het voorjaar 2021 gesloten blijven. Nu alle beperkingen zijn opgeheven ontvangt de horeca weer massaal gasten.
Vergeleken met het tweede kwartaal van 2021 steeg de omzet met bijna 85 procent. Dat meldt het CBS. Ook in de eerste weken van dit jaar kampten horecagelegenheden nog met een lockdown. Vergeleken met het eerste kwartaal van 2022 steeg de omzet in april, mei en juni met bijna een derde.
Hoteleigenaars en café-uitbaters zagen de omzet het hardst toenemen. De opbrengsten zijn bij hen in het tweede kwartaal meer dan verdubbeld, vergeleken met een jaar eerder. Cafés behaalden bovendien een kwart meer omzet dan in het tweede kwartaal van 2019. Dat was het laatste jaar voordat corona wereldwijd toesloeg. Hotels verdienden zes procent meer dan voor corona.
De lockdowns zijn alweer bijna uit ons geheugen gewist. Maar er doemen nu wel andere zorgen op voor de horecaondernemers. Door personeelskrapte moeten ze soms noodgedwongen terrassen deels of helemaal sluiten. En dat terwijl er genoeg animo is voor een drankje of wat te eten.
Het CBS meldt dan ook dat het ondernemersvertrouwen in de horeca is gedaald. Ondernemers in de branche zijn per saldo nog altijd positief. De zorgen over de economische ontwikkelingen in de nabije toekomst nemen echter wel toe. Het is mogelijk dat de hoge inflatie daar een rol bij speelt. Als mensen minder te besteden hebben, zullen ze minder snel buiten de deur eten of overnachten.