Eilandelijke clubs halen € 33.399,- op met Grote Clubactie

Foto: PR Grote Clubactie

Zo’n 250.000 verkopers hebben zich de laatste maanden ingezet om loten te verkopen voor de Grote Clubactie 2021. En dat heeft een prachtig bedrag opgeleverd!

Op Goeree-Overflakkee haalden verenigingen en clubs maar liefst € 33.399,- op. Landelijk deden 5267 verenigingen mee met de actie. Zij haalden samen ruim 10,7 miljoen euro op. Dat is 1,2 miljoen eerder dan vorig jaar. Dit geld verzamelden ze door maar liefst 3,6 miljoen loten te verkopen. De deelnemende clubs verbreken hiermee dus alle records! Ook de online verkoop steeg spectaculair!

Goeree-Overflakkee

Op Goeree-Overflakkee werden dus ook een hoop loten verkocht. Van het geld dat ze hebben opgehaald gaat 80 procent naar de eigen club of vereniging. De andere 30 procent gaat naar de Grote Clubactie. Hieronder een overzicht van de deelnemende clubs en hun verdiensten.

  • Achthuizen:
    • SJO D.F.F. –  € 1218,-
  • Oude-Tonge:
    • DBGC –  € 3000,-
    • Gemengde Zangvereniging Advendo –  € 735,-
  • Nieuwe-Tonge:
    • Badmintonclub Racket Team –  € 300,-
    • GV SSS –  € 300,-
  • Middelharnis:
    • De Jonge Spartaan –  € 8392,-
    • TV Menheerse –  € 372,-
    • MSV & AV Flakkee –  € 3375,-
  • Sommelsdijk:
    • Zwemclub De Schotejil –  € 1194,-
    • Budokai Senshi –  € 1833,-
    • VC Intermezzo –  € 831,-
  • Dirksland:
    • DVV ’09 –  € 5178,-
  • Melissant:
    • Gymnastiekvereniging Kwiek –  € 1251,-
    • VV Melissant –  € 939,-
    • TTV De Treffers –  € 300,-
  • Goedereede:
    • Sportvereniging De Kriekel –  € 579
  • Ouddorp:
    • West Flakkeese Boys –  € 3402,-

Makkelijker dan ooit

Het verkopen van de loten was voor de clubleden dit jaar makkelijker dan ooit. En dat is te merken aan het resultaat! Vorig jaar werden 1 miljoen loten online verkocht. Dit jaar gingen maar liefst 1,6 miljoen loten over de digitale toonbank. Frank Molkenboer is directeur van de actie en volgens hem is de online verkoop leuker en slimmer geworden. “Leden gebruiken hun eigen verkooppagina. Die is heel makkelijk te bereiken via een QR-code,” vertelt hij. “Dit geeft verenigingen een veel groter bereik. Via een appje kun je nu ook je tante aan de andere kant van het land vragen om een lot te kopen.”

Veel leden gaan wel nog gewoon langs de deur. Dat blijft ook de belangrijkste manier van werven, stelt Frank. “Maar veel tieners sturen liever een WhatsAppbericht naar familie en vrienden. Of ze posten hun verkooplink op sociale media.” Ook voor de clubs heeft de digitalisering een groot voordeel. “In voorgaande edities kostte het invoeren en verwerken van de loten veel tijd. Het gaat nu allemaal automatisch. Daardoor is het veel makkelijker om mee te doen.”

Opbrengst

Met de opbrengsten van de Grote Clubactie krijgen verenigingen een boost. Ze kunnen bijvoorbeeld nieuwe trainingsmaterialen kopen. Of misschien gaan ze er een jeugdkamp van organiseren of het clubhuis opknappen. Iedere club heeft zo een eigen doel.

Het succes bewijst de kracht van de 49 jaar oude formule. De Grote Clubactie is inmiddels de grootste fondsenwervende actie in Nederland voor het verenigingsleven. Ze hebben een uitkeringspercentage van maar liefst 80 procent. En daarmee keert deze loterij het meest uit aan het goede doel. En die doelen zijn natuurlijk de deelnemende clubs.

Cookieinstellingen