Corona zorgt voor boost in kerstpakketten

Foto: Maxilia Relatiegeschenken

De dagen worden korter en de temperatuur gaat omlaag. Langzaam komt ook de kerstverlichting weer tevoorschijn. En dan weet je, kerst komt eraan.

En met kerst voor de deur zijn ook de eerste duizenden kerstpakketten weer besteld. Te vroeg? Totaal niet! Vervoersbedrijven kunnen maar zoveel aan en dus moet je er op tijd bij zijn. Toch verwachten ze bij kerspaketten bedrijf Maxilia Relatiegeschenken geen problemen met de levering. “Wij maken veel gebruik van lokale leveranciers. Daardoor kunnen we met zekerheid zeggen dat alle pakketten op tijd zullen aankomen,” belooft Johan van Brenk. Hij is salesmanager binnen het bedrijf.

Drukke periode

“Het laatste kwartaal van het jaar is altijd de drukste periode,” vertelt Van Brenk. “Dat geldt voor zowel leveranciers als vervoersbedrijven. Daarbij is de vraag naar kerstpakketten, tegen verwachting in, nog steeds erg hoog. Veel medewerkers kijken erg uit naar het krijgen van een kerstpakket. We zien dat ook dat bedrijven er steeds vaker een echte beleving van maken. Zij plaatsen hun bestelling ook al eerder.”

Traditionele pakketten minder populair

Gadgets worden steeds populairder in de Nederlandse kerstpakketten. Dat blijkt uit onderzoek van Maxilia. “De traditionele pakketten zijn niet meer zo populair als vroeger. Technologie en gadgets zijn juist erg in opkomst. Dat zien we ook bij de vraag naar kerstpakketten.”

Waar men eerder vooral een traditioneel pakket met ragout, chocolademelk en rookworst kreeg, is de kentering steeds beter zichtbaar. Speakers, draadloze oordoppen en gepersonaliseerde Doppers gaan als warme broodjes over de toonbank. Toch zijn er werkgevers die nog voor een traditioneel pakket kiezen. Deze hebben dan wel steeds vaker een knus en romantisch tintje. Gezelligheid staat dan echt centraal.

Cadeaubonnen

Maar niet alleen de traditionele pakketten zijn uit de mode. Ook cadeaubonnen zijn steeds minder populair. Deze worden vaak als onpersoonlijk ervaren. Medewerkers krijgen hierdoor het gevoel dat de baas het zichzelf wel heel makkelijk maakt. De waardering blijft dan achter en het geschenk mist zijn doel.

Wel groeit het keuzecadeau. Hierbij kunnen werknemers zelf een cadeau uitkiezen op bijvoorbeeld een georganiseerde markt.

Waardering is belangrijk

Ondanks de huidige crisis zijn er niet minder kerstpakketten besteld door bedrijven. De gemiddelde besteding gaat juist omhoog. “Waardering voelen is in deze tijd erg belangrijk,” gaat John verder. “Veel mensen zijn een groot deel van het jaar niet op kantoor geweest. Dan kan een kerstpakket weer een heel verbonden gevoel geven. Met een kerstpakket spreekt de werkgever de waardering uit voor de genomen moeite van het afgelopen jaar. Een extraatje.”

Bedrijven geven de laatste jaren ook steeds meer geld uit aan de kerstpakketten. “De waarde van het pakket vinden veel mensen echter niet belangrijk. Het gaat om de gedachte die erachter zit,” vertelt Cor van Engelenhoven. Hij is de oprichter van Maxilia. “Kerst is hiervoor het ideale moment. Wij zien dat er steeds vaker een persoonlijk kaartje wordt toegevoegd aan het kerstpakket. Zelf doe ik dit ook. Ik spreek lang niet elke werknemer op dagelijkse basis. Maar ik zie wel wat zij doen voor het bedrijf en die waardering spreek ik graag uit.”

Cookieinstellingen