Geen sportschool? Zo blijf je thuis fit!

Foto: Pixabay; 5132824

Met sportscholen en –clubs die gesloten zijn zitten we massaal thuis. En dus zijn we thuis aan het sporten geslagen.

Veel mensen hebben hiervoor apparatuur aangeschaft. Denk aan loopbanden, crosstrainers en roeiapparaten. De verkoop daarvan ging vorig jaar door het dag en dat is nog steeds het geval. Thuissporten is daarmee nu al dé trend van het jaar. En dat terwijl het grootste deel van de Nederlanders nog steeds te weinig beweegt.

Kom van die bank af

Veel Nederlanders hebben op dit moment meerdere petten op. Ouder, thuiswerker en in sommige gevallen ook nog leerkracht van hun kinderen. Dit is voor velen een behoorlijke uitdaging. Door de drukte kan voldoende beweging er dan bij inschieten.

Een teken dat je te weinig beweegt, is de hoeveelheid tijd die je zittend doorbrengt. Als je voor je werk vrijwel de hele dag achter je laptop zit en je kijkt ’s avonds een film of serie? Dan weet je dat je te weinig beweegt. Dus kom van die bank af en ga naar buiten. Kun je eigenlijk niet van huis weg? Trek dan je gympen aan en ga touwtje springen.

Vaarwel abonnement

Door de lockdown en de gesloten sportscholen zeggen steeds meer mensen hun abonnement op. De sportscholen doen er alles aan om hun leden bij zich te houden. Denk aan online lessen en bootcamps, maar ook het uitlenen van apparaten. Toch mag dit niet altijd bate.

Het zelf aanschaffen van apparatuur is dan even een investering, maar je kunt sporten wanneer je maar wilt. Je kunt daardoor dagelijks aan je conditie werken zonder echt van huis te zijn. Daarbij is het niet nodig om een volledige sportschool te openen op je zolder of in je schuur. Met een paar sportapparaten kom je namelijk al een heel eind. Denk aan een loopband en crosstrainer.

Weg met die dip

Pak je het liever wat makkelijker aan dan meteen apparatuur aanschaffen? Start dan eens met een sportmat, wat elastieken, een springtouw of huisspullen. Voor gewichten kun je namelijk tassen of volle waterflessen gebruiken en de trap is een geweldige step. Op YouTube staan genoeg filmpjes waarmee je voorlopig wel vooruit kunt. Uiteraard is het wel belangrijk om op je houding te letten.

Heb je last van een motivatie dip? Zet je sportmomenten dan ook in je planner. Communiceer dit ook met eventuele huisgenoten of gezinsleden. Zo kunnen ook zij er rekening mee houden dat je even niet gestoord wilt worden. En dat hoeft niet meteen een heel uur te zijn. Al begin je met een kwartiertje touwtje springen per dag. Of loop je de trap op en af en doe je boven en beneden een burpee. In een korte tijd kun je al veel doen, ook in huis.

En zorg ervoor dat je sportkleding draagt. Dat draagt namelijk bij aan de motivatie en versterkt de sportervaring.

Goed voor alles

Voldoende bewegen is niet alleen goed voor je lichaam. Het is ook goed voor je geest, vooral je nachtrust wordt beter. Te weinig beweging kan er namelijk voor zorgen dat je slecht slaapt. Daarnaast tonen diverse studies ook aan dat voldoende bewegen gunstig is voor je immuunsysteem en je weerstand. Sporten bevordert namelijk de bloedsomloop. Dat zorgt ervoor dat witte bloedcellen indringers sneller kunnen tegenhouden.

Kortom, thuissporten heeft veel voordelen. En heb je inderdaad kinderen of jonge huisgenoten die ook wel wat extra beweging willen? Doe het dan gezellig samen. Zo motiveer je elkaar en kun je ook nog eens gezellig samen tijd doorbrengen.