Het zijn rare dagen waarin we leven. Zeker voor de kinderen. Ze mogen bijna niet naar buiten, de scholen zijn dicht. Tenzij hun beide ouders een cruciaal beroep hebben. Voor hen is er een uitzondering gemaakt.
Door Sam Fish
Maar zelfs al mogen deze kinderen naar school, het is toch niet helemaal hetzelfde. Er zijn maar twee docenten aanwezig en hun klasgenoten zijn er niet. Als er wel al andere kinderen zijn dan is de kans erg groot dat die van een hele andere klas zijn. Raar, maar misschien toch ook wel leuk.
Op obs de J.C. van Gent zijn een aantal kinderen die worden opgevangen. “Dat verschilt hier per dag,” laat juf Ingeborg weten. “Dat zijn er soms twee en soms meer dan tien. Om wat leuks te doen voor de kinderen die hier zijn hebben de juffen besloten om lekker pannenkoeken te bakken.”
En dat is een leuke verrassing voor de kinderen. Want naar school gaan is niet erg, het is zelfs wel leuk om eens in een klas te zitten met andere kinderen. Maar ze missen hun klasgenootjes en vriendjes toch wel, laten ze weten. “Maar we hebben wel lekkere pannenkoeken gekregen!” zegt één van de kinderen. En dat is inderdaad een leuke troost.
Natuurlijk zitten de kinderen tijdens het eten van de pannenkoeken, en tijdens de normale lesuren ook, op gepaste afstand. En ook de juffen hanteren alle hygiëne maatregelen die zijn voorgeschreven. Puur en alleen voor de bovenstaande foto stonden de kinderen dichter bij elkaar.
Ook rkbs de Nobelaer in Oude-Tonge vangt in deze tijd kinderen op als hun ouders door moeten werken. “In eerste instantie zijn de kinderen op de Nobelaer de baas,” zegt directeur John Damen. “Zij bepalen voor een groot deel wat er deze dagen gebeurt op school. We hebben alle spelletjes klaargelegd en de kinderen nemen zelf materiaal mee van thuis, zoals tablets. We gaan ook regelmatig met de kinderen naar buiten zodat ze lekker kunnen spelen. En we kijken films op het digibord. Daardoor lijkt het net alsof ze in een bioscoop zitten.” Natuurlijk wel allemaal volgens de richtlijnen van de RIVM.
Maar behalve dat hebben de scholen ook gewoon lesplannen gemaakt. “De kinderen thuis en op school moeten wel gewoon doorwerken. Natuurlijk kunnen ze daarvoor hun eigen tijd indelen,” ligt John Damen toe. “We hebben schema’s gemaakt. De kinderen thuis doen dat in hun eigen tijd en de kinderen die naar school komen krijgen daar ruimte voor als ze hier. Maar de situatie waarin we leven is bijzonder en dus moet er ook ruimte zijn voor leuke dingen. Dus die ruimte geven we ook.”