Consumentenbond opent meldpunt coronavouchers

Foto: Afbeelding van tookapic via Pixabay

De Consumentenbond heeft een meldpunt geopend. Reizigers met een bijna verlopen coronavoucher kunnen zich daar melden als ze nog geen geld hebben teruggekregen.

De geldigheid van de eerste vouchers is bijna voorbij. De bond wil daarom weten of de reizigers wel geld terug hebben gekregen van de reisorganisaties.

Alweer een jaar geleden stonden we aan het begin van de coronacrisis. Reisorganisaties annuleerden op dat moment veel reizen die door maatregelen niet meer mogelijk waren. Normaal gesproken moet een organisatie binnen 14 dagen geld teruggeven aan de reiziger. Echter zou dat voor vele organisaties faillissement betekenen. Daarom werd door onder meer de Consumentenbond geadviseerd om een voucher te accepteren. Deze waren gedekt door de Stichting Garantiefonds Reisgelden (SGR).

Voorwaarden

De Consumentenbond en toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM) steunden de vouchers. Echter hadden ze wel de voorwaarde dat reizigers na uiterlijk een jaar alsnog hun geld terug zouden krijgen. “We krijgen al signalen dat reisorganisaties niet willen uitkeren. Dat vinden wij niet acceptabel,” zegt Sandra Molenaas, directrice van de bond. “Consumenten hebben in feite een renteloze lening verstrekt aan hun reisbureau. Bij velen is het geduld inmiddels op.”

De reisorganisaties wachten volgens de Consumentenbond op het Voucherfonds. Dat zijn de overheid en SGR aan het opzetten, maar het is nog niet goedgekeurd door de Europese Commissie. De bond vindt dat hier niet op gewacht mag worden. “Wij weten dat reisorganisaties een zwaar jaar achter de rug hebben. Maar afspraak is afspraak,” aldus Molenaar.

Neem contact op

Heb jij vorig jaar een reisvoucher gekregen en verloopt deze bijna? Ben je het wachten zat en wil je je geld terug? Neem dan contact op met de Consumentenbond. Dit kan door te mailen naar [email protected]. Laat in de mail weten bij welke reisorganisatie je de voucher hebt gekregen en de vervaldatum van de voucher.