Ziekenhuis opent polikliniek van de toekomst

03 okt , 11:35 Zorg
250929 Foto persbericht Het Van Weel-Bethesda Ziekenhuis opent polikliniek van de toekomst versie 2
CuraMare

Het Van Weel-Bethesda Ziekenhuis in Dirksland opende op maandag 29 september de polikliniek van de toekomst.

Met een vernieuwde werkwijze op alle poliklinieken zet het ziekenhuis een grote stap naar passende zorg. De juiste zorg, op de juiste plek. Patiënten krijgen meer inzicht en regie over hun eigen zorg. En daarnaast kunnen ze steeds meer zaken zelf regelen. Van online inchecken en aanmelden tot het stellen van vragen via een app. Hierdoor ontstaat voor zorgverleners juist meer tijd en ruimte om persoonlijke zorg te verlenen.

Eén centrale balie

Vanaf nu werken alle specialismen binnen het ziekenhuis samen op polipleinen met één centrale balie. “Voorheen had iedere polikliniek een eigen balie en een eigen manier van werken. Nu delen ze een gezamenlijke balie op een poliplein. Zo hanteren we overal dezelfde werkwijze. Denk aan het maken van afspraken, de voorbereiding van het spreekuur en de opvolging. Dat zorgt niet alleen voor meer overzicht, maar maakt ook nauwere samenwerking tussen specialismen mogelijk. Bovendien hebben we direct de stap gezet naar meer digitaal werken”, vertelt gynaecoloog Robbert-Jan Delfos. “De polikliniek van de toekomst geeft patiënten vooral meer duidelijkheid. Van het maken van afspraken tot en met de opvolging van het consult verloopt alles op dezelfde manier. Dankzij vernieuwde bewegwijzering vinden patiënten bovendien sneller hun weg naar het poliplein en de wachtkamer.”

Meer regie

Patiënten kunnen nu meer zorgzaken eenvoudig zelf regelen, op een moment dat het hen uitkomt. Zo plannen zij afspraken via het patiëntenportaal Mijn Van Weel-Bethesda. En met de app BeterDichtbij stellen zij rechtstreeks vragen aan hun zorgverlener. Is een fysiek bezoek niet nodig? dan kan de afspraak ook via (beeld)bellen plaatsvinden. Dit bespaart de patiënt onnodige reistijd.

“Digitalisering geeft patiënten meer regie en inzicht in hun zorg”, vertelt Bram Bolle. Hij is manager zorg en bedrijfsvorming binnen CuraMare. “Tegelijkertijd zorgt een goed voorbereide patiënt ervoor dat zorgverleners meer tijd hebben voor persoonlijke aandacht. Denk daarbij aan het geven van uitleg en het beantwoorden van vragen.”

Bezoek aan de polikliniek

Patiënten ontvangen na het online inchecken een QR-code. Bij binnenkomst scannen zij deze QR-code en ontvangen zij een dagticket. Vervolgens volgen zij de route naar het poliplein waar zij zich aanmelden met de QR-code. Op dat moment weet de zorgverlener dat de patiënt er is. Zodra zij aan de beurt zijn, verschijnt er een oproep op het wachtkamerscherm. De patiënt mag dan naar de spreekkamer. ‘

Soms meten patiënten voor deze afspraak hun vitale waarden bij een zelfmeetkiosk. Zo heeft de zorgverlener deze gegevens al voor het gesprek. Na afloop van het consult vinden patiënten het verslag, folders en eventuele vervolgafspraken terug in het portaal. Op deze manier hebben patiënten meer regie over hun zorg, maar met behoud van de vertrouwde aandacht van de zorgverlener.

Digitaal tenzij

Het Van Weel-Bethesda begrijpt dat digitale zorg niet voor iedereen vanzelfsprekend is. Daarom krijgen patiënten hierbij de ondersteuning die zij nodig hebben. Bij de incheckzuilen staan medewerkers klaar om te helpen. En op de polipleinen kunnen patiënten altijd terecht bij de balie voor vragen. Ook is er het nieuwe DigiPunt in Dirksland. Daar worden patiënten stap voor stap begeleid om vertrouwd te raken met digitale zorg. Lukt het niet om digitale middelen te gebruiken? Dan kan de patiënt dit altijd aangeven bij de zorgverlener.

Zorg voor de toekomst

Het Van Weel-Bethesda Ziekenhuis zet met de polikliniek van de toekomst een grote stap vooruit. Het ziekenhuis speelt hiermee in op de veranderende zorg, waarin de vraag de komende jaren stijgt en het aantal zorgverleners afneemt. “Dit is een belangrijke ontwikkeling voor onze regio”, vindt ook bestuurder Koos Moerland. Hij is voorzitter van de raad van bestuur. “Innovatieve oplossingen gaan hand in hand met persoonlijke aandacht. Zo kunnen patiënten ook in de toekomst rekenen op zorg dichtbij huis.”