Lancering ‘De Goede Nieuwe Tijd’ in Diekhuus

Foto: Sam Fish

Op donderdagochtend 11 mei was in het Diekhuus de lancering van een bewustwordingscampagne voor toekomstbestendig leven op Goeree-Overflakkee: De Goede Nieuwe Tijd.

Door Sam Fish

De campagne is een samenwerking tussen CuraMare, de gemeente, Zorggroep Haringvliet, Oost West Wonen en Stichting ZIJN. Zij worden hierbij ondersteund door Paulina.nu. Daarnaast zijn er ook nog eens bijna twintig andere organisaties betrokken bij het project. Samen bereiden zij het eiland voor op een verouderende maatschappij. Het doel van de campagne? Het gesprek aangaan over de oude dag. Want vroeg of laat moet iedereen eraan geloven. En als je dan goed voorbereid bent, is het halve werk al gedaan.

En er staat een bekende aan het roer van de campagne. Marlies de Kraauw kennen sommige mensen als directrice van Stichting A Seal. Maar ze heeft de overstap gemaakt naar dit project en is daar nu programmamanager. Een grote stap, maar ze vindt het dan ook een belangrijk onderwerp. “Als we niets zouden doen, moet 1 op de 4 mensen in de zorg werken om de druk op te kunnen vangen. De kwaliteit van de zorg gaat dan achteruit en dat is niet goed. Een doemscenario is dan dat ouderenzorg onbetaalbaar wordt. En dat mogen we niet laten gebeuren,” aldus De Kraauw.

Stappenplan

De campagne bestaat uit drie stappen. De eerste stap is het creëren van bewustwording onder de inwoners van Goeree-Overflakkee. Het is belangrijk om met elkaar en de omgeving het gesprek aan te gaan. Bij stap twee wordt er met professionals gekeken naar mogelijkheden. En tot slot moeten we samen initiatieven bedenken die kunnen bijdragen aan een levensbestendige toekomst.

Jan van Gurp is projectleider van de bewustwordingscampagne. Volgens hem is de campagne in mei en juni extra zichtbaar op het eiland. Maar ook daarna blijft de campagne actief en zichtbaar. De komende tijd kun je de campagne tegenkomen in de krant en online. “Ook delen we via onze sociale media meerdere video’s,” vertelt Jan. “Daarin hoor en zie je inspirerende verhalen van de lokale ambassadeurs Corine, Hans en Klaas.”

Lokale verhalen

Jan is blij met de verhalen van deze betrokken inwoners. “Mooi om te zien dat zij hun persoonlijke verhaal aan de andere inwoners willen vertellen. De herkenbaarheid ervan zet de campagne echt kracht bij. We hopen dat dit mensen motiveert om zelf actie te ondernemen en erover in gesprek te gaan met anderen.” Jan geeft aan dat de bewustwordingscampagne zich in eerste instantie richt op de leeftijdscategorie 55 jaar en ouder. “Je kunt het niet precies met een schaartje knippen. Iedereen wordt ooit oud en zal na moeten gaan denken over de oude dag. De een sneller dan de ander.”

Jan noemt nog de gesprekskaartjes die men aan kan vragen. “Leuk, laagdrempelig en vooral ook erg nuttig. Ze zijn aan te vragen op de website van de campagne. Er staan vragen op als ‘Waar denk jij aan bij gelukkig oud worden?’ en ‘Wanneer begin jij met de voorbereiding op je oude dag?’. In gesprek gaan over ouder worden kan soms lastig zijn. Deze gesprekskaartjes helpen om het gesprek te voeren.”

Bewustwording is belangrijk

Ook burgemeester Ada Grootenboer-Dubbelman was aanwezig bij de lancering. Ook zij ziet het belang van bewustwording onder de mensen. “In 2050 is een kwart van de inwoners op Goeree-Overflakkee 65 jaar of ouder,” geeft ze aan. “Dat betekent dat we in de komende jaren steeds meer zorgvragen gaan krijgen. Terwijl er op dit moment al zorgen zijn over de krapte op de arbeidsmarkt. Die krapte gaat door de vergrijzende samenleving alleen nog maar meer toenemen. In 2012 waren er nog 4 werkenden voor iedere 65-plusser, in 2040 is dat aantal afgenomen naar 2. We zullen bewuster met onze eigen gezondheid om moeten gaan en wat eerder én vaker stil moeten staan bij de toekomst.”

Want wat kun je nu bijvoorbeeld al zelf doen om zo lang mogelijk in je eigen huis te kunnen blijven wonen? En dan zonder te veel afhankelijk te worden van anderen. “We moeten ook kijken hoe we traditie (omzien naar elkaar) kunnen combineren met innovatie (technische hulpmiddelen). We hebben het samen in de hand. Samen zijn we verantwoordelijk voor hoe ‘De Goede Nieuwe Tijd’ eruit komt te zien,” benadrukt de burgemeester. “Daarom ben ik erg verheugd met de lancering van de bewustwordingscampagne. Nu is het moment om er met elkaar over te praten en echt iets te gaan doen.”

Wil je meer informatie over de campagne? Kijk dan op www.degoedenieuwetijd.nl.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen