Wereldgezondheidsdag in teken van depressie

Foto: Image by Anemone123 from Pixabay

Op dit moment leven we vooral in een wereld van corona, maar we mogen niet vergeten dat er ook andere dingen spelen. Zo is het vandaag wereld gezondheidsdag en die staat in het teken van depressie.

Door Sam Fish

Mentale problemen zijn vaak nog een taboe. Als je iets niet kunt zien is het er volgens veel mensen niet. Men zegt dat ook wel eens dat je beter je been kunt breken dan dat je het mentaal niet zo goed hebt. Een gipsbeen is tenslotte te zien en mensen snappen dan precies wat er aan de hand is.

Als de problemen in je hoofd zitten is dat minder makkelijk. Mensen verbergen het vaak door zoveel mogelijk hun oude zelf te blijven. Misschien worden ze extra uitbundig en vrolijk om te compenseren, maar dat is super vermoeiend en is dus totaal niet handig om weer beter te worden.

Depressie

Het komt nog steeds voor dat mensen een depressie zien als het hebben van een slechte dag. ‘Ga iets leuks doen’ of ‘niet bij de pakken neerzitten, zet je er gewoon overheen’. Het zijn dingen die gezegd wordt als iemand aangeeft depressief te zijn. Maar een depressie is meer dan dat.

Bij een depressie ben je langer dan twee weken somber en/of heb je nergens zin in. Ook kun je je moe, onrustig, schuldig en waardeloos voelen. Deze gevoelens kunnen ergens vandaan komen, maar soms is de oorzaak van een depressie ook helemaal niet te achterhalen.

Herstel

Herstellen van een depressie kan een lange weg zijn. Het kan zelfs voorkomen dat het iets blijvends is. Het is dan niet zo dat je de rest van je leven alleen maar depressief bent, maar je bent wel gevoelig voor een terugval.

Om te herstellen van een depressie zijn er een paar belangrijke ingrediënten. Zo kan het heel goed helpen om structuur te geven aan je dag. Sta dus op tijd op, ga elke dag naar buiten, eet gezond, ga op tijd naar bed en blijf bewegen en werken. Dit is natuurlijk geen directe oplossing, maar op de lange termijn helpt het wel.

Houd ook contact met andere mensen. Het is misschien niet altijd even gezellig, maar zonder contact kom je in isolatie terecht en dan is het écht heel moeilijk om er weer bovenop te komen. Al is het maar een appje elke dag of even een kort gesprek met de buurvrouw.

Hulp

Wees ook niet bang om om hulp te vragen. Dat is misschien wel het dapperste dat een mens kan doen in zo’n situatie. Een huisarts en de praktijkondersteuner zijn goed getraind om te helpen bij een depressie. Schroom dus niet om aan te kloppen. Ze kunnen je eventueel doorverwijzen naar een psycholoog of medicijnen voorschrijven.

Geef aandacht aan elkaar

Misschien ken jij iemand in je omgeving die het mentaal zwaar heeft. Zeker in deze tijd van het corona-virus en de eenzaamheid die erbij komt kijken, is die kans groot. Contact is lastig in deze tijd, maar maak eens een praatje op afstand.

Bel je beste vriendin af en toe, stuur die kennis een berichtje om te kijken hoe het gaat en klop af en toe eens aan bij de buren. En daarnaast; glimlach naar de mensen om je heen. Een simpele lach kan een wereld van verschil maken voor iemand.